”Olen näennäisavoin. Kerron vuolain mitoin tarinoita
elämästäni, varsinkin ikäviä sellaisia, koska jaettu kauhu tarjoaa inhimillistä
kaikupohjaa yleisöni kokemuksille: kun minä jaan tuskallisen kokemuksen pääsykokeista,
pääsykokeiden kanssa painiva voi ajatella, ettei ole kokemuksineen yksin. ---
Koska tavoitteeni ei ole olla jotakin tiettyä, hallittua ja hyvää, voin aika
lailla tehdä, mitä haluan. Olen huomannut, ettei minun tarvitse valehdella tai
erityisesti värittää juttujani, tavallisen elämän tavalliset ongelmat napakasti
kerrottuina ovat lopulta niitä, joihin yleisöni reagoi. --- Henkilö, josta
usein kerron itsenäni, on pikkumainen, laiska ja ilkeä eikä hyveellinen ja
reipas. Se ei tarkoita, että olisin sellainen ihminen, mutta olen huomannut,
että tyly henkilö toimii kannaltani paremmin kuin yleinen tekovilpitön
sormenheristely.”
Näin kirjoittaa Antti Holma teoksessa Kertomuksen
vaarat (toim. Mäkelä & al., Vastapaino 2020) otsikolla Kertomus ja
identiteetti. Ylle poimimani sitaatti on itse asiassa mainio avain Holman
syksyllä julkaistuun autofiktiiviseen romaaniin Kaikki elämästä(ni).
Siinä Antti Holma -niminen mies kertoo elämänsä noin vuoden mittaisesta
jaksosta, jonka aikana hänen pitäisi kirjoittaa romaani, josta hän on solminut
kustannussopimuksen. Kirjoittamisesta ei kuitenkaan tule mitään, joten Holma
matkustaa Suomeen tapaamaan vanhempiaan, perhettään sekä ystäviään ja käy myös
lapsuudenkotinsa maisemissa etsimässä kirjoittamisinspiraatiota tai aihetta tai
edes jotain.
Matkalla Muuruvedelle Holma kehittelee romaanilleen kertojapäähenkilöä
nimeltä Seija Takaniemi.
”Seija saa kirjoittaa hyvän ja kokonaisen lukuromaanin,
jollaisen haluaisin kirjoittaa. Seija tulee turvaamaan sen, että ne ihmiset, jotka
tuntevat minut hupaisana tv-koomikkona, eivät tungeksi ostamaan kirjaani vain
pettyäkseen ja syyttääkseen minua sitten Facebookin kommenttiketjuissa siitä,
ettei kirja ollutkaan yhtä hilpeä kuin videot, joissa pukeudun naiseksi.
Seijalla ei ole yleisöä, joka odottaa hupaisia videoita, Seija voi kirjoittaa
kuolemasta, seksistä ja verenvuodatuksesta ilman, että ydinyleisöni – aggressiivisten
mutta huumorinnälkäisten naisihmisten – tarvitsisi tuohtua ja palata huutamaan
kirjakaupan myyjälle, että he luulivat ostavansa hupimiehen vitsejä mutta
saivatkin kusta ja paskaa.” (S. 35-36.)
Kymmenen prosenttia kirjasta luettuani olen siis tullut asemoiduksi
ja määritellyksi. Olen juuri tuollainen ”aggressiivinen mutta
huumorinnälkäinen naisihminen”, jollaisiksi Holma lukijansa luonnehtii. Vähän
määritelmä kakisteluttaa, mutta onhan se nieltävä. Seija Takaniemi ei kuitenkaan
Holman toivomaa lukuromaania kirjoita, eikä kirjoita Holmakaan. Sen sijaan Antti
Holma kirjoittaa kirjaa siitä, miten kirjailija Antti Holma rämpii epätoivon suossa
pitkään, kunnes vaikeuksista vähitellen aletaan kivuta kohti valoa ja kirja
lopulta lähtee syntymään.
Siinä kirjassa on kyllä huumoriakin, mutta aika paljon kusta
ja paskaa myös. Holma ei päästä aggressiivista ja huumorinnälkäistä naislukijaansa
helpolla. Tuntuu, että hän kerta toisensa jälkeen testaa lukijaansa ja tämän sietokykyä
kertomalla asioista suoraan ja kaunistelematta, kenties aavistuksen siellä ja
täällä kärjistäen. Holma käy läpi elämänsä kipupisteitä, kokemiaan pettymyksiä
ja tuntemaansa häpeää, itseinhoa ja alituisia riittämättömyyden ja kelpaamattomuuden
tunteita. Usein liikkeelle lähdetään hupaisaan tyyliin kerrotusta anekdootista,
muistosta tai kohtaamisesta, josta päädytään paikoin syviinkin vesiin sukeltaviin
analyyseihin ja filosofointeihin. Tyyli muistuttaa Antti Holman suosittua Auta
Antti! -podcastsarjaa.
Rakenteeltaankin Kaikki elämästä(ni) muistuttaa podcast-sarjaa.
Teksti on jaoteltu tapahtumapaikkojen mukaan nimettyihin osiin. Lapualta lähdetään
ja Los Angelesiin päädytään. Alkupuoli on jonkinlaista nostalgiaturismikuvausta,
jossa muistellaan lapsuutta ja nuoruutta Savossa ja myöhemmin Helsingissä.
Viimeiset osiot Holma on kirjoittanut avoimeksi tunnustukseksi rakastetulleen,
jota hän toistuvasti puhuttelee tekstissä sinäksi.
En voinut lukiessani tätä kirjaa olla ajattelematta Hannu
Linnun kommentteja jutussa, joka julkaistiin Suomen Kuvalehdessä
pian sen jälkeen, kun Lintu oli valinnut tämänvuotisen kaunokirjallisuuden
Finlandia-voittajan. Jutussa seurataan puolen vuoden ajan Linnun valmistautumista
valintaprosessiin koronapandemian hiljentämässä Suomessa. Lintu kertoo
lukeneensa poikkeuksellisen paljon uutta kotimaista kaunokirjallisuutta.
”Autofiktiota tuntuu olevan paljon. Kerrontaa, jossa
yhdistellään omaelämäkerrallisuutta ja fiktiota, eikä eroteta, mikä on mitäkin.
Linnun mielestä se on vaarallinen sävellaji.
”Melkein kaikki, mikä on tuntunut freesiltä, ei ole ollut
autofiktiota.”
---
”Kamalinta on, kun tuntematon henkilö jakaa avioerokokemuksensa ja ajattelee,
että se tekee meistä kaikista parempia ihmisiä.” ”
Onko Lintu lukenut Holman Kaikki elämästä(ni) ja
viittaako hän näillä melko myrkyllisillä luonnehdinnoillaan myös siihen? En voi
tietää. Toivottavasti Lintu kuitenkin on käyttänyt Holman yleisavaimeksikin kelpaavaa
lukuohjetta autofiktiota lukiessaan.
Antti Holma: Kaikki elämästä(ni)
Otava 2020. 304 s.
Äänikirjan lukija Antti Holma, kesto 8 t 23 min.
Arvostelukappale. Äänikirja ostettu.
En lue Holmaa, ainoa kiinnekohta on Holmaan on Veljeni vartija elokuvan pääositus.
VastaaPoistaSe, mitä haluan kommentoida, on inhoamani höpö höpö -romaanit, joissa käytetään todellisia henkilöitä, mutta väritetään tai muunnetaan heidän tekojaan, tai motiivejaan. Ei jatkoon.
Tämä oli kyllä aivan loistavaa luettavaa. Vaikka olen nainen ja huvittelunhaluinen, aggressiiviseksi en tunnustaudu. Jotenkin nautin siitä tabujen ravistelusta, mitä Holma puolihuolimattoman oloisesti harrastaa.
VastaaPoistaHienoa, kun toit tähän kirjoitukseen mukaan avaimen, olenkin miettinyt sitä, miksi Holma luo taiteessaan itsestään niin nuivaa (mutta kieltämättä aseista riisuvaa) kuvaa.
Minä myös nautin kuulemastani. Nyt koen vieroitusoireita koska en enää saa kulkea työmatkojani Antti Holma korvanapissani ;). Häpeän käsittely oli upean samaistuttavaa, uskon, että pääsin monesta mukanani kuljettamastani häpeästä Antin avulla. Olen melkein seitsemänkymppinen, mutta edelleen huomaan raahavani mukanani nuoruuden noloja hetkiä, joita en ole osannut kääntää humoristisiksi. Ja toisaalta Antin tarina toi mukanaan monta helpotuksen huokausta: onneksi ei tarvitse enää olla nuori :). Ei tarvitse hakea ja kokeilla vaan voi rauhassa käpertyä sohvan nurkkaan ja todeta, ettei minun tarvitse tietää eikä osata kaikkea, näin on hyvä.
PoistaHienosti Kirsi tiivistit olennaisen tästä. Kuuntelin Holman myös, mutta en oikein osaa sanoa siitä mitään tarkkaa. Kuulomuisti on huonompi kuin näkö-. Mutta pidin kirjasta, jotain samaa noloa punastumista penisten äärellä, ja mietin miksi ei-heteroudessa tuntuu aina olevan kyse elimistä ja eritteistä. Mutta ehkä katson vain väärin, en havaitse olennaista. Holma on silti huippu; ihanaa kun jollain on munaa (sic!)!!! 😁
VastaaPoista