Kun sain tietää, että Anna Kortelaiselta oli ilmestymässä elämäkerrallinen romaani Erik Edelfeltistä, tiesin Tulirinnan kuuluvan ehdottomasti lukulistalleni. Kirjan ilmestyttyä hankinkin sen oitis, mutta tuttuun tapaan lukeminen lykkääntyi muiden lukukiireiden takia. Virtuaalisilla Helsingin kirjamessuilla lokakuun lopulla Kortelaista haastateltiin Tulirinnan tiimoilta. Sen seurauksena nostin kirjaa ylemmäs luettavien pinossa. Mutta lopulta tartuin Tulirintaan vasta joulun välipäivinä.
Kuuntelin alkuvuodesta 2019 putkeen Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan
kuusi ensimmäistä osaa ja hurahdin selvittämään suomalaisten
taiteilijoiden, erityisesti Albert Edelfeltin, elämää ja teoksia. Suomen
värikkäästä kansallismaalarista on kirjoitettu paljon sekä faktaa että
fiktiota. Mitä enemmän aiheeseen paneuduin, sitä kiehtovammalta 1800-luvun
lopun suomalainen ja eurooppalainen taidemaailma ja Edelfelt lähipiireineen alkoi
tuntua. Lisää luettavaa vaikuttaa löytyvän ja myös ilmestyvän edelleen, eli
aihepiiri kiinnostaa ilahduttavasti myös kirjailijoita ja tutkijoita.
Albert Edelfeltin naissuhteista on huhuttu ja kirjoitettu
paljon, ja niihin liittyy myös Enni Mustosen romaani Emännöitsijä, josta
oma innostukseni aihepiiriin sai alkunsa. Mustosen päähenkilö Ida on Edelfeltin
Elisabetinkadun ateljeen emännöitsijänä aikana, jolloin Edelfelt oli naimisissa
Ellan de la Chapellen kanssa. Pariskunnan poika Erik vilahtelee romaanissa
myös.
Vaikka luin Emännöitsijän jälkeen melkoisen pinon
Edelfeltiin liittyvää kirjallisuutta, Erikistä en saanut juuri enempää irti
kuin mitä Mustonen tämän pikkupoikavuosista fiktiivisessä romaanissaan
väläyttää. Vähän yllätyin, kun luin ja kuulin Anna Kortelaisen haastatteluista,
ettei hänkään onnistunut löytämään juuri mitään tietoa Suomen tunnetuimman taidemaalarin
ja ylistetyn seurapiirikaunottaren ainoasta jälkeläisestä. Se toki oli minunkin
tiedossani, että Erik Edelfelt sairasteli paljon ja kuoli hyvin nuorena, vain 21-vuotiaana,
tuberkuloosiin vuonna 1910.
Erik Edelfelt on kutkuttanut niin vahvasti tutkija Kortelaisen
mieltä, että tuloksena on fiktiivinen elämäkertaromaani nuoresta miehestä. Kun
faktoja on saatavana äärimmäisen vähän, jää kirjailijan mielikuvitukselle
tilaa. Tämän tila täyttämisessä Kortelainen onnistuukin vähintään
kohtalaisesti, paikoin oikein hyvin.
Se tiedetään, että Erik opiskeli Helsingissä Aleksanterin yliopistossa,
mutta erosi kesken opintojen. Vuonna 1908 hän aloitti kokeellisen sielutieteen opinnot
Montpellierin yliopistossa Etelä-Ranskassa. Kortelaisen Erik Edelfelt haluaa irtautua
ylisuojelevasta äidistään ja tunnetun isänsä raskaasta varjosta. Ulkomaille lähdön
takana on myös jotakin, josta Kortelainen vain vihjailee. Erik on jo lyseolaisena
ollut innokas osallistumaan radikaaliin poliittiseen toimintaan, joka ei kestä
päivänvaloa. Mikä hänen synkkä salaisuutensa on?
Sairaus ei kuitenkaan hellitä otettaan, vaikka opinnot
alkukangertelun jälkeen lähtevätkin lupaavasti etenemään. Erik tutustuu nuoreen
viininviljelijäperheen poikaan Luc Vidaliin, joka opiskelee maatalouskoulussa
insinööriksi tähtäimenään viininviljelyä uhkaavan viinikirvan nitistäminen. Viinikirvan
aiheuttamat katastrofaaliset tuhot olivat hävittää koko eurooppalaisen
viininviljelyn vuosisadan vaihteessa. Viiniköynnösten kärsimykset ja taudin torjumiseksi
kehitetyt menetelmät vertautuvat romaanissa keuhkotautiin ehkä vähän osoitellen
mutta kiinnostavasti.
Koska ihmisellä on vain tämä yksi todellisuus, on vaikea
sanoa, miten Tulirinta avautuu lukijalle, joka ei ole kaivautunut kohtalaisen
syvälle Edelfeltien tarinaan. Olettaisin kuitenkin, ettei se ole millään
tavalla välttämätöntä. Itse pidin kirjasta kovasti, mutta myönnän, että
keskivahvalla kiinnostuksellani aihepiiriin saattaa olla myös oma
vaikutuksensa.
Kirjoitin edellisessä blogijutussani Pirkko Soinisen Valosta rakentuvat huoneet -romaanin yhteydessä elämäkerrallisten romaanien ’ongelmista’.
Kortelainen on ollut Soinista kovaotteisempi ja ravistellut rikki
myös kronologian. Romaani alkaa kohtauksesta, jossa Erik astuu junasta
Montpellierin asemalle. Sen jälkeen palataan useaan otteeseen eri kohtiin
menneisyydessä ja rakennetaan kuvaa siitä, miten Erik päätyi Ranskaan opiskelemaan.
Lukijalle romaanin loppu on tiedossa jo ennen kansien
avaamista, mikä ei liene aivan helppo asetelma kirjoittajalle. Kortelainen ja
Soininen ovat lähteneet hyvin erilaisista asetelmista liikkeelle, koska Wivi Lönn
eli pitkän elämän ja hänen tuotantonsa on tunnettua. Kortelaisen päähenkilön elämä
oli lyhyt, oletettavasti kiihkeä ja pääosin dokumentoimaton.
Soinisella lienee paikoin ollut runsaudenpulaa, kun taas
Kortelaisella faktoihin perustuvia rakennusaineita on ollut todella niukasti. Siksi
siis Tulirinnassa korostuu romaanius ja Valosta rakentuvissa
huoneissa elämäkerrallisuus, vaikka molemmat ovat elämäkerrallisia romaaneja.
Eroa edelleen korostaa Valosta rakentuvien huoneiden lopussa oleva mittava
lähdeluettelo, jota ei Tulirinnan takaa löydy.
Anna Kortelainen: Tulirinta. Romaani Erik Edelfeltistä
Tammi 2020. 306 s.
Ostettu.
Romaanista on julkaistu myös e- ja äänikirjaversiot. Äänikirjan
lukija Simo Häkli, kesto 9 h 48 min.
Linkki- ja kirjalista Albert Edelfeltistä
kiinnostuneille:
Marina Catani: Pariisi, kevään ja elämän tuoksu - Albert
Edelfeltin elämäkerta. Ajatus-kirjat, 2004.
Anna Kortelainen: Virginie! Tammi, 2002.
Pentti Savolainen: Rakkautta Pariisin taivaan alla - Aino
Acktén ja Albert Edelfeltin tarina. Ajatus-kirjat,2004.
Anna Kortelainen: Puolivilli puutarha - Albert Edelfeltin
Haikko. Otava, 2004.
Eija Kämäräinen: Albert Edelfelt - Kultainen häkki. WSOY,
1992.
Venla Hiidensalo: Sinun tähtesi. WSOY, 2017.
Raija Oranen: Ackté! Teos, 2016.
Glory Leppänen: Arkkipiispan perhe ja Aino Ackté Otava,1966.
Maria Vainio-Kurtakko: Sovelias liitto - Kohtauksia Ellan de la Chapellen ja Albert Edelfeltin avioliitosta. Teos, 2022.
Olipa kiva lukea postaustasi. Kiva kun sinäkin tykkäsit. Kirja jäi elämään mieleeni.
VastaaPoista