Turussa Aurajoen länsirannalla sijaitsee Barkerinpuisto, johon en ole aikaisemmin sen kummemmin kiinnittänyt huomiota. Tontilla seisoi kuitenkin vuodesta 1846 alkaen ja 1960-luvulle asti englantilaisen John Barkerin (1791-1854) perustama puuvillatehdas, jossa kehrättiin ja värjättiin lankaa sekä kudottiin kangasta. Parhaimmillaan koko tontti oli täynnä uudenaikaisin konein täytettyjä komeita tehdasrakennuksia ja niissä työskenteli 1910-luvulla enimmillään 1250 työntekijää.
Kadonneista rakennuksista voi kurkata kuvia täältä, täältä
ja täältä ja tehtaan historiasta lukea tarkemmin täältä ja täältä.
Jonkin matkan päässä Tuomaansillasta yläjuoksulle päin
Aurajoen ja Vähäjoen yhtymäkohdassa ennen Halistenkoskea on Koroistenniemi,
jolla on vuosien 1229-1300 välisenä aikana sijainnut Suomen hiippakunnan
piispanistuin eli piispanlinna sekä kirkko hautausmaineen. Maarian
seurakunnan kirkkoherran puoliso Jenny Maria Tallgren löysi 1800-luvun lopulla
Koroisten piispanlinnan rauniot, ja paikalla aloitettiin kaivaukset Hjalmar
Appelgrenin johdolla vuonna 1898. Koroistenniemi rauhoitettiin vuonna 1905
muinaismuistoalueeksi.
Innostuin kaivelemaan netin syövereistä näitä faktoja, kun
luin turkulaisen kirjastonhoitaja Ann-Christin Antellin uunituoretta esikoisteosta
Puuvillatehtaan varjossa, joka on 1880-luvun Turkuun sijoittuva
historiallinen romanttinen romaani. Antell on hyödyntänyt romaanissaan historiantuntemustaan
ja historian faktoja, mutta käyttänyt varsin rohkeasti myös kaunokirjallisia
vapauksia eli mielikuvitustaan.
Antellin sankaritar on alle kolmikymppinen Jenny Malmström, Liedon
kappalaisen Matias Malmströmin leski. Puoli vuotta aviomiehensä kuoleman jälkeen
Jenny on synnyttänyt kuolleen poikalapsen. Leskeksi jäätyään hän on muuttanut
takaisin lapsuudenkotiinsa Kaarinan kirkon pappilaan (nykyään Pyhän Katariinan
kirkko Turussa) hoitamaan leskeksi jääneen kirkkoherraisänsä taloutta.
Jenny on ehkä poikkeuksellisenkin emansipoitunut. Häntä
kiukuttaa, että naiset eivät voi esimerkiksi opiskella ja harjoittaa ammatteja,
kuten miehet. Oma isä on aina kannustanut tytärtään, mutta opiskelemaan hänkään
ei ole yksityisen mamsellikoulun käytyään lähtenyt vaan on päätynyt naimisiin.
Leskenä Jenny osallistuu aktiivisesti säätyläisrouvien rientoihin ja kuuluu
muun muassa Turun Rouvasyhdistyksen kantaviin voimiin. Yhdistyksen
tarkoituksena on harjoittaa hyväntekeväisyyttä ja kerätä sitä varten rahaa järjestämällä
erilaisia tapahtumia ja juhlia herrasväelle.
Rouvasyhdistyksen toiminnan takia Jenny myös tapaa
ensimmäisen kerran Fredrik Barkerin, puuvillatehtailija John Barkerin komean ja
kopean pojan. Jennyn tehtävänä on taivutella John Barker osallistumaan muiden
tehtailijoiden hankkeeseen, jossa on tarkoituksena rakentaa tehdastyöläisille
säällisiä asuntoja. Jenny on sopinut tapaamisen vanhan johtajan kanssa, mutta
työhuoneeseen saapuukin nuorta leskeä julkeasti katseellaan mittaileva nuoriherra
Barker. Tapaaminen ei pääty kovin lupaavasti ainakaan työläisten asuntoasian
kannalta. Kiukusta kihisevä Jenny purjehtii näyttävästi pois paikalta.
Tohtori Pinellon Sivistyskerhon luentoillassa Jenny tapaa
innokkaan maisteri Vanhasen, joka opettaa suomalaisessa lyseossa ja on mukana
perustamassa suomenkielistä sanomalehteä Turkuun. Maisteri osoittaa oitis
kiinnostuksensa kaunista ja selvästikin sivistynyttä papinleskeä kohtaan. Kun
aikanaan alkavat Koroistenniemen kaivaukset, niillä johtaa töitä eräs
miellyttävä herra Aaltonen.
Miehiä on siis kuvioissa kosolti, mutta kenelle Jennyn sydän
kuuluu? Kun hän lopulta pääsee tästä seikasta selvyyteen, alkaa kohtalo heitellä
hänen tielleen ikäviä sattumuksia toisensa jälkeen. Antell onnistuu mukavasti
yllättämään kokeneemmankin historiallisen viihteen lukijan juonenkäänteillään. Ihan
helpoimman kautta ei ratkaisuun päästä!
Juonikuviot ovat siis mukavan raikkaita, vaikka genren konventioita
lähinnä kevyesti mukaillen edetäänkin. Henkilökuvaus on harmillisen ohuehkoa, ja
jopa Jenny jää jotenkin etäiseksi. Välillä hänen tiukka ylpeytensä ja tinkimätön
oikeudenmukaisuutensa yhdistettynä kipakkuuteen tuntuu aavistuksen turhan
korostetulta. Kuitenkin pidin Jennystä lopulta ihan kohtalaisesti ja
jännitinkin, miten kaikki oikein saadaan asettumaan oikeaan asentoon.
Eniten pidin kirjailijan oivaltavasta ratkaisusta Jennyn
suhteen: lapsensa menettänyt nuori säätyläisleskirouva on erittäin toimiva
henkilö 1800-luvun lopulle sijoittuvassa romaanissa. Hänellä on koko joukko
oikeuksia ja vapauksia, joita naimattomilla tai naimisissa olevilla naisilla ei
ole, mikä tekee hänestä kiinnostavan henkilön, jolla on sopivasti liikkumavaraa.
Parasta kirjassa on kuitenkin Turku! Antell osaa loihtia
menneen ajan kirjan sivuille todella elävästi. Kuuvuoren köyhien löyhkäävät hatarat
mökit, Rettigin hulppeat juhlasalit, tehdassalien pauhaava melu, Aurajoen
rannat eri vuodenaikoina; kaiken voi nähdä, kuulla ja haistaa! Ja kuten juttuni
alkuosasta käy ilmi, tämä romaani sai taas sisäisen historioitsijani suorastaan
kihisemään innosta. Kesäksi on tiedossa muutamakin reissu tiettyihin maisemiin
myös! Aivan loistavaa siis kaikin puolin.
7.2.2021 ilmestyneessä Turun Sanomien haastattelussa Antell
paljastaa, että hän kirjoittaa Puuvillatehdas-sarjan kakkososaa ja että
sarjasta on todennäköisesti tulossa kolmiosainen. Mielenkiintoista on aikanaan
saada lukea, miten tarina jatkuu.
Gummerus 2021. 335 s.
Ennakkokappale. Kirja ilmestyy 12.2.2021.
Minäkin odotan jatkoa. Luen mielelläni tällaisia historiallisia viihderomaaneita, nämä ovat niin mukavia kevyitä välipalakirjoja.
VastaaPoistaKomppaan! Miljöö oli ihastuttava ja tapahtumiin ja niiden paikkoihin oli ihanan helppo eläytyä. Mutta tosiaan henkilöt osoittautuivat melko kliseisiksi ja päähenkilöön olisi voinut jotain rosoa vähän toivoa. Sutjakasti oli tämä kirja luettu, mutta kyllä mua tapahtumien jatko taitaa sen verran kiinnostaa että aikanaan lyöttäydyn myös toisen osan pariin.
VastaaPoistaParasta kirjassa on tunnelma ja paikat, jotka ovat edelleen upeita! Turku on hieno kaupunki ja turkulaiset ovat ystävällisiä, välittömiä ja puheliaita.
VastaaPoistaOlen lukenut kirjan kohta puoliväliin, mutta kipaisin nettiin lukemaan arvosteluja sillä mietin olenko jotenkin pihalla tuon ajan tavoista, mutta silmäni tökkäsi pahemman kerran siihen kun Jenny sotkiessaan hameensa helman kuraan tmv "kirosi" / "manasi". Ei tietääkseni tuon ajan säätyläisnaisten tapaista? Lisäksi myös puheenparsi on väliin oudon nykyaikaista. Olenko lukenut vain karikatyyrisia kuvauksia vai onko joku kiinnittänyt huomiota samaan?
VastaaPoista