Näet urheilussa,
enemmän kuin millään muulla elämän alalla, maailma vavisuttaa, nöyryyttää,
mutta lopulta opettaa. Edellisen päivän valtias pötköttää seuraavana päivänä
pitkällään palestran hiekassa, eikä kukaan muista hänen aikaansaannoksiaan,
mutta jos oikein mainiosti käy, on hänellä viiniamfora ja kaunis muisto
menneestä.
Innostuin kovasti, kun viime vuoden loppupuolella osui
silmään juttu Suomen yhdistetyn maajoukkueen päävalmentaja Petter Kukkosesta,
jolta oli ilmestymässä esikoisromaani. Eikä ihan mikä tahansa romaani, vaan yli
750-sivuinen antiikin Kreikkaan sijoittuva historiallinen romaani Oliivipuut
eivät koskaan kuole. Kertomansa mukaan Kukkonen oli kirjottanut teostaan
vuosia, ja nyt se julkaistaisiin.
Oliivipuut eivät koskaan kuole kertoo Alekos
Ateenalaisesta, jonka suurimpana haaveena poikavuosista asti on jonakin päivänä
olla painin olympiavoittaja. Sama haave ja tavoite on myös hänen
hentorakenteisemmalla ja kaunosieluisemmalla pikkuveljellään Dionysioksella.
Lyhyesti tiivistettynä romaani kertoo noin parin kymmenen vuoden mittaisesta
ajanjaksosta Alekoksen syntymästä vuonna 386 eaa. vuoden 364 eaa Olympian
kisoihin. Alekos kertoo tarinaansa lukijalle muistelmamuodossa ja kuvailee
monipolvisia ja värikkäitä vaiheitaan kotiopettajan hoivista aikuisuuteen asti.
Romaani on järkälemäinen, ja minulla meni sen lukemiseen
melko tarkasti kuukausi. Se tarkoittaa sitä, että luin samaan aikaan ja välissä
myös muita kirjoja. Valitettavasti tähän matelevaan lukuvauhtiin oli keskeisenä
syynä silkka väsyminen. En vain ollut jaksaa tarpoa eteenpäin. Ensimmäiset pari
sataa sivua menivät mukavasti. Alekoksen lapsuus- ja poikavuodet ja
ateenalaiseen elämäntapaan tutustuminen lapsen silmien kautta olivat
kiinnostavia ja tarina tuntui etenevän.
Mutta mitä vanhemmaksi Alekos kasvoi, sitä syvemmäksi tuntui
palestran eli painikentän pehmeän upottava hiekka muuttuvan. Alekos sotkeutuu
mukaan Kreikan kaupunkivaltioiden välisiin poliittisiin juonittelukuvioihin ja
jopa sotiin sekä ulkopolitiikkaan. Nuori urheilija joutuu huomaamaan, että moni
taho haluaa hyötyä hänestä tavalla tai toisella. Paljon sivuja käytetään
politikoinnin käsittämättömien käänteiden selostamiseen. Mielenkiintoinen ja
yllättävä matka Persian hallitsijan hoviin taas pikakelataan ja sen
parhaimmaksi anniksi tuntuu jäävän Alekoksen sekavan houreunen kuvaus.
Kukkosta tuntuu kiinnostavan antiikin ajan Kreikassa kaikki
mahdollinen. Alekos on ateenalaisena vannoutunut demokratian kannattaja, mutta
hänkään ei voi sulkea silmiään järjestelmän räikeille epäkohdille, joista
orjuus on huutavin vääryys. Hän saa harmikseen huomata, että demokratia on
Kreikassa vähitellen katoava valtiomuoto.
Oman vakaumuksensa takana seisominenkaan ei aina osoittaudu
helpoksi tai edes mahdolliseksi. Kotivaltio ei myöskään suhtaudu aina
myötämielisesti uskollisen kansalaisensa ponnisteluihin. Silti Alekos tuntee
suunnatonta ylpeyttä ateenalaisten urheilijoiden menestyksestä ja haluaa
kiihkeästi kerran olla heidän joukossaan tuomassa kunniaa Ateenalle.
Ajankohdan uskonnollisen elämän kuvaamiseen käytetään paljon
aikaa ja tilaa. Virallisena uskontona Ateenassa ja muissakin kaupunkivaltioissa
on kreikkalaisten jumalien palvonta. Alekoksen hyväntekijä Hyperion harjoittaa
puolisalaa Orfeus-uskoa ja saa Alekoksenkin taipumaan kannalleen. Mukaan
saadaan myös juutalaisten uskonelämä erään juonenkäänteen kautta.
Suomessa massiivinen historiallinen romaani joutuu miltei
väistämättä mitatuksi Mika Waltarin historiallisten järkäleitä vasten.
Kukkonen tiennee tämän hyvin itsekin vilkuttaessaan moneen otteeseen silmää
suuren kertojan suuntaan. Jo Oliivipuiden rakenne on suora viittaus niin
Sinuhen kuin Mikael Karvajalka-Hakimin suuntiin. Vanha ja elämän melskeissä
viisastunut kertoja kertoo oman tarinansa aina sopivin välein muistuttaen
lukijaa olemassaolostaan.
Waltarin sankareiden tavoin Alekos on nuori, innokas ja
naiivi ja joutuu siksi monien pelureiden pelinappulaksi. Kaunis ja kohtalokas
nainenkin tarinassa vilahtelee, joskin rakkauden polte jää Alekoksen
tapauksessa vähäiseksi ja oikeastaan aika irralliseksi sivujuonteeksi.
Pääasiassa meno on hyvin miehistä, sillä urheilu, asepalvelus, sotiminen ja
politikointi ovat kaikki vahvasti miesten asioita.
Myös kielen poljennossa on tiettyä waltarimaisuutta.
Virkkeet ovat pitkiä ja koukeroisia, dialogissa viljellään kaunopuheisuutta ja
vertauskuvia tiheästi. Huumorikin pilkahtelee siellä täällä, mutta myös
syvälliset filosofiset kysymykset kaiken tarkoituksesta kiertelevät Alekoksen
kallossa ja illanviettojen keskusteluissa, kunnes viiniamforat ovat jälleen
kerran tyhjenneet.
Oliivipuut eivät koskaan kuole oli Vuoden
urheilukirja -ehdokkaana vuonna 2020 ja ihan syystä. Romaanissa on
runsaasti urheiluun liittyvää kuvausta ja pohdintaa, jonka lukeminen on
herkullista, kun tietää kirjailijan omat taustat. Melkeinpä kaikesta kerrotusta
ja kuvatusta voi vetää suorahkot yhtäläisyysmerkit nykyurheilumaailmaan. Jotkut
huomiot ovat hämmentävänkin ajankohtaisia.
Kukapa tyhjille
katsomoille haluaisi esiintyä? Ei enempää urheilija kuin näyttelijä. Sillä
siellä missä ei löydy tarkkaavaisia silmiä ja uteliaita korvia, ei löydy kerrassaan
mitään, pelkkää tyhjyyttä ja turhuutta ja hautaan heitettyä unelmaa.
Sisukkaasti ja vähän sisuuntuneenakin palasin yhä uudelleen Oliivipuiden
pariin. Olin päättänyt, että otan kirjasta selkävoiton. Olihan Alekoksen
tarinaankin vielä tultava jonkinlainen ratkaisu. Viimeiset kymmenet sivut tuovat
yllätyksen. Kerrontaan saadaan vauhtia ja jännitystäkin, mutta ratkeaako
Alekoksen kohtalo?
Loppuun päästyäni onnittelin itseäni. Tein sen! Onnittelen myös
Petter Kukkosta kirjasta. Se on uskomaton! En mitenkään pysty kuvittelemaan
kaikkea sitä uteliaisuutta, mielikuvitusta, päättäväisyyttä, sitkeyttä ja ennen
kaikkea työtä, jonka sen kirjoittaminen on vaatinut. Vaikka en itse ollutkaan
teokselle paras mahdollinen lukija, uskon, että heitä on. Toivottavasti historiaa
ja ihmismielen syvyyksiä mielellään luotailevat lukijat tämän teoksen löytävät.
Oliivipuut eivät
koskaan kuole. Versosta kasvaa vähitellen tuore oksa, josta tulee vuosien
saatossa puulle uusi latva. Elämän hienouteen vastaavasti kuuluu se, ettemme
ainakaan vielä osaa ennustaa, miten meitä aikojen saatossa heittelevät
tapahtumaketjut näyttäytyvät polkumme varrella.
Petter Kukkonen: Oliivipuut eivät koskaan kuole
Docendo 2020. 759 s.
Ostettu.
Ulkoasu Päivi Veijalainen. Kirja on upea esine!
Kukkonen on tehnyt kirjaa kirjoittaessaan yhteistyötä historiantutkija Mika
Rissasen kanssa, joka on toinen Nemo Rossi -kirjailijanimen taakse
kätkeytyvistä kirjailijoista.
Olipa kiinnostavaa lukea postaustasi. En ole tällaisen kirjan ilmestymistä edes huomannut. Kirjalla on upea nimi! Ehkä ei kuitenkaan taida tulla minun lukulistalleni.
VastaaPoista