Ihastuin kovasti taidehistorioitsija Hanna-Reetta
Schreckin taitelijaelämäkertaan Ellen Thesleffistä (Minä maalaan kuin jumala – Ellen Thesleffin elämä ja taide Teos 2017). ”Schreck kirjoittaa vetävästi ja kohdettaan arvostaen,
suorastaan rakastavasti, sekä juuri sopivan kansantajuisesti.” Elämäkerta
innosti tutustumaan tarkemminkin Thesleffin tuotantoon, ja kävin muun muassa
katsomassa Schreckin vuonna 2019 HAMiin kuratoiman laajan Thesleff-näyttelyn.
Suomen taiteen ja kulttuurin kultakauden taiteilijat ja
erityisesti aikakaudella vaikuttaneet naiset ovat kiinnostaneet minua jo
pidempään, joten ilahduin ikihyviksi kuullessani, että Schreckiltä oli
ilmestymässä teos nimeltä Säkenöivät ja oikukkaat – Suomen kultakauden
naisia. Kirjan idea poikkeaa hieman perinteisestä tieto- ja
elämäkertateoksesta, sillä mukana on tekijän tutkimuskohteilleen
kirjoittamia kirjeitä.
Teos alkaakin Hanna-Reetta Schreckin kirjeellä kaikille
kuudelle tutkimuskohteelleen, ”menneisyyden tähtivaloa tuikkiville” Siri
von Essenille, Ellan de la Chapellelle, Sigrid af Forsellesille, Alma
Söderhjelmille, Thyra Thesleffille ja Aino Järnefeltille.
Kirjemuotoisessa esipuheessaan tekijä kertoo, miksi halusi kirjoittaa heille
kirjeitä: ”Voidakseni puhua sinulle. Sillä kirjoittaessa on kysymys myös
persoonapronomineista, siitä kehen ja miten viitataan. --- Yhteys syntyy eri
tavalla persoonapronominia vaihtamalla.”
Kirjeiden osuus ei lopulta ole kirjassa kovinkaan suuri.
Kirjemuotoiset esipuhe ja jälkisanat on osoitettu yhteisesti kaikille kuudelle
naiselle, ja sen lisäksi Schreck on kirjoittanut kirjeet muille paitsi Siri von
Essenille ja Alma Söderhjelmille. Kirjeet on sijoitettu joko perinteisen
muotoisen elämäkertaosuuden alkuun tai loppuun, ja ne on taitettu selvästi
erottuvasti, eli ne voi lukea milloin haluaa tai vaikka jättää kokonaan
lukematta. Itse pidin kyllä ideasta. Se tuo teokseen tiettyä intiimiyttä ja
välittömyyttä. Tutkimuskohde tulee lähelle tutkijaa, ja nyt lukijakin pääsee
osaksi tuota suhdetta.
Modernin ajan murros eli aikakausi, jota Suomessa kutsutaan
kultakaudeksi (noin vuosikymmenet 1880–1914) oli monin tavoin kuohuvaa ja
mielenkiintoista aikaa. Naiselle uran luominen tuona aikana on hankalaa, ellei
mahdotonta. Lahjakkuus, sinnikkyys ja päättäväisyyskään eivät aina riittäneet,
ei edes oikea syntyperä. Naisen katsottiin olevan lähtökohtaisesti luonteeltaan
erilainen kuin mies, joten miehillä ja naisilla oli myös yhteiskunnassa
erilaiset tehtävät ja kutsumukset. Jos annettuun muottiin ei sopeutunut, oli
vikuroiva ja oikutteleva, monesti yhteiskunnan silmissä myös sairas,
esimerkiksi hysteerinen.
Kultakauden nimekkäimmät tekijät, jotka ovat jääneet myös
historiankirjojen lehdille ja kansan tietoisuuteen, olivat pääasiassa miehiä.
Mutta ajassa vaikutti myös lukuisa määrä mielenkiintoisia naisia, kuten
Schreckinkin teos todistaa. Miksi Schreck valitsi teokseensa juuri nämä kuusi
naista, jää osin hämärän peittoon, mutta heitä yhdistää aktiivinen toiminta
juuri kultakauden vuosikymmeninä sekä ainakin osittainen syrjään ja unohduksiin
joutuminen loistavastakin urasta huolimatta. Kansainvälinen arvostus ei
tosiaankaan taannut arvostusta kotimaassa. Useimmat teoksen naisista ovat
jääneet miehen tai miesten varjoon.
Etukäteen minua kiinnostivat erityisesti Ellan de la Chapellen
ja Thyra Thesleffin osuudet kirjassa. Ellan de la Chapelle oli Albert Edelfeltin
vaimo ja Erik Edelfeltin äiti. Olen useaan otteeseen kertonut, miten innostuin
lukemaan Edelfeltistä lisätietoa kuunneltuani Enni Mustosen Syrjästäkatsojan
tarinoita -sarjan teoksia. Sarjan kolmannessa osassa Emännöitsijässä
päähenkilö Ida on Edelfeltin emännöitsijänä tämän Helsingin ateljeessa ja työskentelee
myös tämän sisarten ja vaimon palveluksessa.
Emännöitsijä on tietysti fiktiivinen romaani, mutta
se houkutteli minut elämäkertojen ja muiden elämäkerrallisten romaanien pariin.
Edelfeltin naisasiat olivat mutkikkaita, mutta avioliitto Ellan de la Chapellen
kanssa oli odottamaton käänne ja mitä ilmeisimmin epäonninen päätös kummankin
osapuolen taholta. Arvoitukseksi avioliitto jää myös Hanna-Reetta Schreckille, mutta
hän valaisee Ellanin persoonaa ja pyrkimyksiä kiinnostavasti. Hänellä on taiteellisia
lahjoja, joita hän kehitti taideopinnoilla. Hän oli myös terävä-älyinen ja
kiinnostunut tieteistä. Pariisissa oleskellessaan hän kuunteli muun muassa
yliopistoluentoja.
Thyra Thesleffiin ’tutustuin’ jo lukiessani hänen
isosiskostaan Ellenistä kertovaa elämäkerran. Thesleffin sisarukset olivat
läheisiä, ja nuorimmaisesta Thyrasta kertovassa osuudessa ovat vahvasti mukana
sekä Ellen että keskimmäinen sisko Gerda. Kaunis Thyra oli Ellenille rakas ja
myös tärkeä malli, joka esiintyy monessa hänen tunnetussa teoksessaan. Mutta
koska olin jo lukenut Schreckin Ellen Thesleff -elämäkerran sekä Helena
Ruuskan Hugo Simberg -elämäkerran, ei Thyra Thesleffin osuudessa ollut
paljoakaan uutta.
Sen sijaan erittäin antoisia olivat minulle ennestään
tuntemattomampien naisten eli Siri von Essenin, kuvanveistäjä Sigrid af
Forsellesin ja historioitsija-kirjailija Alma Söderhjelmin tarinat. Siri von Essen
oli Suomen ensimmäisiä näyttelijöitä, joka skandaalimaisesti erosi
ensimmäisestä aviomiehestään avioituakseen kirjailija August Strindbergin
kanssa. Von Essen ansaitsisi ilman muuta perusteellisemman elämäkerran.
Aino Järnefeltin mukana oloa Schreck perustelee muun muassa
sillä, että Aino Sibelius oli tavallaan viimeinen Suomen kultakaudella elänyt
ja vaikuttanut henkilö kuollessaan vuonna 1969. Lyhyessä elämäkerrallisessa
esittelyssä Schreck voi kuitenkin vain kevyesti raapaista Ainon elämän pintaa.
Sain kuitenkin tästä osuudesta kipinän lopulta kaivaa kaapista esille Riitta
Konttisen perusteellisen ja muhkean teoksen Aino Sibelius. Kirja
johti jälleen kirjaan.
Säkenöivät ja oikukkaat toimiikin kenties parhaiten
niille lukijoille, jotka eivät vielä ole kastaneet varvastaan runsaaseen elämäkertakirjallisuuden
vuohon. Teos todennäköisesti houkuttelee ottamaan lisäselkoa monesta sen
sivuilla vilahtavasta kiinnostavasta kulttuurihistorian henkilöstä. Luettavaa kyllä
riittää!
Vielä on erikseen kiitettävä kirjan poikkeuksellisen kaunista
ulkoasua ja taittoa. Kannen ja graafisen suunnittelun on tehnyt Tuomo
Parikka.
Hanna-Reetta Schreck: Säkenöivät ja oikukkaat – Suomen kultakauden
naisia
Like 2021. 239 s.
Arvostelukappale.
Tää oottaa mua hyllyssä.
VastaaPoistaTämä kyllä kiinnostaa! Loistavaa, että viime vuosina on tuotu esille myös kultakauden naistaiteilijoita. :)
VastaaPoista