Johanna Valkaman Ilkkalan Susanna -sarjan aloitusosa Katariinanpyörä
päättyy epilogiin, jossa kapinapäällikkö Jaakko Ilkan leski Susanna
Katariina Ilkkala os. Weck purjehtii kasvattilastensa Hanneksen ja Piritan
kanssa kohti Tukkiholmin kaupunkia tavoitteenaan asettua sinne porvarien
joukkoon mauste- ja tervakauppiaana. Suomen puolelle jääneille lapsille on
ansaittava toimeentuloa. Eletään 1500-luvun viimeisiä hetkiä.
Kuningatarlaiva jatkaa Ilkkalan Susannan eli Katariina
Weckin tarinaa neljännesvuosisata myöhemmin eli hänet tavataan Tukkiholmista
vuonna 1625. Aikahyppäys on kirjailijalta hyvä oivallus monellakin tapaa.
Kyseinen vuosi on Ruotsin valtakunnan pääkaupungin kannalta kohtalokas ja
mielenkiintoinen. Samalla Katariinan elämässä on menossa aivan uusi vaihe,
joten uudet lukijat voivat huoleti tarttua tähän teokseen ja palata sitten
halutessaan aloitusosan pariin. Katariinanpyörän juonenkäänteistä ei paljastu
liikaa.
Katariina on siis asettunut pysyvästi Tukkiholmiin ja on nyt
osa kaupungin porvaristoa, vaikka viimeinen sinetti eli porvarisvala on vielä
vannomatta. Isä on aikanaan teroittanut, että vannomatta on paras, ja sitä
neuvoa Katariina yrittää viimeiseen asti noudattaa. Helppoa ei suomalaistaustaisella
naisella ole yritysmaailmassa, mutta lyypekkiläiset sukujuuret ja perheen kauppahuone
ovat hyvä tuki kuitenkin.
Heti Kuningatarlaivan alussa Katariina saa huonoja
uutisia. Hänen kauppakumppaninsa arvostettu maustekauppias Blasius Dundi on
menehtynyt. Tapaus on paha takaisku Katariinalle ja häneen huonekunnalleen. Blasiuksen
tyttäret eivät halua jatkaa yhteistä liiketointa Katariinan kanssa, joten hänen
on muutettava kaupungin keskustasta Södermalmille, missä jo ennestään asuu
runsaasti suomalaisia ja muita Ruotsin valtakunnan syrjäseuduilta kaupunkiin
muuttaneita. Alue on siis kaikkea muuta kuin arvostettu, minkä omapäinen Pirita
kimpaantuneena tuo esiin kerta toisensa jälkeen.
Katariinan talous ei vaikuta kovin vakaalta, ja hän
ponnistelee kovasti saadakseen tilanteen hallintaansa. Samalla on huolehdittava
äärimmäisen tarkasti moitteettomasta maineesta, sillä pienikin tahra porvarin
ja vielä naisen nimessä saa nopeasti aikaan tuhoisan ketjureaktion. Samalla
Katariinalla on huoli paitsi Suomessa asuvista lapsistaan, jotka ovat jääneet
hänelle sydäntä särkevän etäisiksi, myös Hanneksesta ja Piritasta ja heidän
tulevaisuudestaan. Hannes haikailee merille ja Pirita rikkaisiin naimisiin.
Miten käy Katariinan ja hänen kauppahuoneensa?
Kuten sanottu, vuosi 1625 on hyvin valittu ajankohta
romaanin tapahtumille. Ruotsin ja Puolan välillä jatkunut pitkä sota kiihtyy
kesällä. Samaan aikaan Tukkiholmissa rakennetaan kuninkaan tilaamia suuria
sotalaivoja, joista tärkein on antanut nimensäkin romaanille. ’Kuningatarlaiva’
on Vasa-laiva, jonka on tarkoitus olla valmistuttuaan häikäisevän upea Ruotsin
laivaston lippulaiva ja tuhoa kylvävä sotakone. Rakennustelakkaa johtaa tiukoin
ottein tanskalainen Söfring ’Juutti’ Hansson, joka on myös tekeillä olevan Vasan
tuleva kapteeni.
Hanssonin jykevä ja karski olemus saa aikaan kummia
väristyksiä Katariinan vartalossa. Yllättäen jyhkeän telakanvalvojan ja
Katariinan polut alkavat risteytyä mitä omituisimmissa yhteyksissä. Romanttisille
haaveille Katariinalla ei kuitenkaan juuri ole aikaa, koska on yritettävä
kaikin keinoin saada Hanneksen Suomesta tuoma tervalasti myytyä.
Kuningatarlaiva ei ole kovin juonivetoinen historiallinen romaani, eikä edeltäjänsä tavoin kovin romantiikkapainotteinenkaan Katariinan ja Hanssonin välisestä ilmiselvästä kipunoinnista huolimatta. Valkama on enemmän keskittynyt kaupungin arkeen ja sen asukkaiden toimeentulon puolesta jatkuvasti käymän kamppailun ja ankaran elämän kuvailuun. Naisten, lasten ja köyhien asema ei ollut kaksinen, ja kaikkein huonoimmassa asemassa olivat vielä muualta tulleet, kuten suomalaiset. Suomalaisia pilkattiin avoimesti säätyläispiireissä, eikä Katariinakaan välty tilanteilta, joissa hän joutuu altavastaajaksi suomalaiskytköstensä takia. Sitkeä ja omanarvontuntoinen porvari ei kuitenkaan yleensä jää sanattomaksi tai neuvottomaksi.
Mielenkiintoista antia romaanissa on tietysti Vasa-laivan
rakentaminen, josta olisin lukenut mielelläni enemmänkin. Lukija tietysti tietää,
miten kuninkaan ylpeydelle tulee käymään, joten rakennusvaiheiden probleemat sekä
projektiin liittyvä politikointi saavat tiettyä kohtalokasta sävyä ylleen. En
ole Vasa-museossa käynyt, mutta mitä ilmeisimmin pitäisi!
Tässä hetkessä kirjaa lukeva kiinnittää huomiota myös
Tukkiholmissa vallitsevaan jatkuvaan ruton pelkoon. Kulkutaudeilta yritetään
suojautua kaikin mahdollisin tiedossa olevin keinoin. Hannes esimerkiksi
istuttaa Katariinan uuden talon seinustalle ruusuja, joiden tuoksu tiettävästi
torjuu tauteja aiheuttavaa miasmaa. Myös omatekoisia ruttonaamioita käytetään
taudilta suojautumiseen.
Ilkkalan Susanna on siis sarja, ja Kuningatarlaiva on
sen toinen osa. Se päättyy tavalla, joka antaa mahdollisuuden joko päättää
tarina tähän tai jatkaa. Itse toivon tietysti jatkoa, sillä sarja on tähän
mennessä ollut todella mielenkiintoinen, raikas ja antoisa lisä suomalaisessa
laadukkaassa historiallisen romaanin kentässä. Esimerkiksi Katariinan Lontoossa
asuva kaksossisko Kristiina on jäänyt kovin vähäiseksi sivuhenkilöksi. Häneen
tutustuisin mieluusti paremminkin.
Johanna Valkama: Kuningatarlaiva
Otava 2022. 303 s.
Kansi Timo Numminen.
Äänikirjan lukija Elina Varjomäki.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti