Jos kisattaisiin k***päisimmän esihenkilön tittelistä,
päältä päin näyttäisi, että Jackson Lamb olisi kirkkaasti vahvoilla. Lamb
johtaa Britannian Salaisen palvelun MI5:n Slough Housea, johon on koottu uransa
mokanneet hylkiöagentit hoitamaan merkityksettömiltä tuntuvia ja uuvuttavia
rutiiniselvityksiä. Lamb on entinen huippuagentti, mitä ei millään uskoisi. Hän
pukeutuu kuin etsisi vaatteensa Pelastusarmeijan ylimäärävarastoista, on
muutenkin epäsiisti, piereskelee kuuluvasti ja tarkoitushakuisesti ja sikailee
kaikin mahdollisin tavoin.
Henkilöstöään hän kohtelee avoimen ivallisesti niin ryhmänä
kuin yksilöinäkin. Jokaisen alaisen taustalla on jokin moka tai muu syy
epäsuosioon joutumiselle, sillä kukaan ei tule Regent’s Parkin päämajasta
Slough Houseen vapaaehtoisesti. Kukaan ei myöskään koskaan palaa Regent’s
Parkiin, vaikka jokainen siitä unelmoi ja alkuun vahvasti uskookin. Slough
Housen tarkoitus on saada hylkiöagentit irtisanoutumaan. Siinä Jackson Lamb
yrittää parhaansa mukaan auttaa. Hän esimerkiksi tarjoaa säännöllisesti
alkoholistisihteerille viskipaukkua toimistopullostaan, jota ei itse kaihtele
vajentaa työaikanaan.
Jackson Lamb on brittikirjailija Mick Herronin parodisen
vakoiluromaanisarjan nimihenkilö. Sarjassa on ilmestynyt tänä keväänä jo
kahdeksas osa Bad Actors, ja ensimmäiseen osaan Luupäät perustuva
tv-sarja Slow Horses on valmistunut Apple TV -kanavan
alkuperäistuotantona. Jackson Lambia näyttelee Gary Oldman ja hänen
esihenkilöään Diana Taverneria Kristin Scott Thomas. Trailerin
perusteella sarja vaikuttaa oikein hyvältä, joten ne, joilla on Apple TV:n
katseluoikeus, voivat olla tyytyväisiä.
Aiemmin lähinnä kotimaista kirjallisuutta kustantanut CrimeTime
on ottanut Jackson Lamb -sarjan suomennokset julkaisuohjelmaansa, ja
suomennoksia on tähän mennessä ilmestynyt kolme: Luupäät (2021), Nukkuvat
leijonat (2021) ja tänä keväänä Todelliset tiikerit. Neljäs osa Vakoojakatu
ilmestyy syksyllä.
Jackson Lamb -sarja on parodinen vakoiluromaanisarja, jossa
brittihuumori yhdistyy monimutkaisiin ja yllättäväkäänteisiin
juonirakennelmiin. Koska on kysymys vakoilusta, kukaan ei voi koskaan olla
varma oikeastaan mistään. Kaikki on joko hämäystä tai hämäyksen hämäystä tai
vielä jonkin mutkan kautta triplahämäystä. Kaikki juonittelevat kaikkia vastaan
minkä kerkeävät.
Kolmen osan perusteella sanoisin, että sarjan osat voi lukea
missä järjestyksessä tahansa, sillä jokaisessa osassa on ratkottavana erillisiä
tapauksia. Parhaiten sarja kuitenkin toiminee ilmestymisjärjestyksessä
lukemalla. Itse luin toistaiseksi suomeksi ilmestyneet kolme ensimmäistä osaa tiiviissä
tahdissa, koska jäin koukkuun Herronin antisankareiden touhuihin ja kuivakkaan huumoriin.
Slough Housessa on henkilöstöä runsaan laisesti, ja Herron suhtautuu
romaanihenkilöihinsä varsin pragmaattisesti eli muutama talon henkilöstöstä vähenee
joka osassa luonnollisen poistuman kautta. Ei siis kannata liikaa kiintyä
kehenkään, koska pian joutuu todennäköisesti heittämään kiintymyksensä kohteelle
hyvästit tämän koettua väkivaltaisen lopun. Regent’s Parkista tosin saadaan
täydennystä pikaiseen tahtiin.
Väenpaljous on alkuun hämmentävää, mutta kunhan tarina on kunnolla päässyt
vauhtiin, keskeisimmät henkilöt alkavat tulla tutuiksi. Kaikkien muiden paitsi
Jackson Lambin taustoista ja yksityiselämästä kerrotaan ainakin yksityiskohtia.
Kaikkien muiden Regent’s Parkista karkottamisen katkera syy kerrotaan
lukijalle, paitsi Lambin. Sitä eivät tiedä myöskään Slough Housen työntekijät,
mistä aiheutuu melko lailla juoruilua ja spekulointia. Onko mies mokannut itsekin
urallaan, vai onko hän Tavernerin luotettu, joka vain hoitaa tehtäväänsä eli
savustaa ulos epäkelpoa työvoimaa?
Luupäissä esitellään alkuun lukijalle Slough Housea
ja sen henkilöstöä. Jackson Lamb on antanut River Cartwrightille tämän
kuukausia himoaman kenttätehtävän. Se ei tosin ole ihan sellainen kuin hän
toivonut. Hänen on saatava haltuunsa äärioikeiston suuntaan kallistuneen
toimittaja Robert Hobdenin roskapussi, analysoitava sen sisältö ja laadittava
siitä raportti. Mikä Hobdenissa päällikköä niin paljon kiinnostaa, ei kerrota
Riverille eikä muillekaan Hobdenia tarkkaileville agenteille.
Slough House sähköistyy, kun nettiin ladataan video, jolla
nimeämättömät huppupäät uhkaavat katkaista sieppaamansa nuoren miehen kaulan ja
näyttää kaiken reaaliaikaisesti netissä. Mitään vaatimuksia tai muita uhkauksia
ei esitetä, mutta määräaika on lyhyt, vain pari vuorokautta. Mistä oikein on
kysymys? Miten nuorukaisen hengen voisi pelastaa? Kuka hän on? Keitä sieppaajat
ovat? Slough Housen väkeä ei rekrytoida tapauksen yhteydessä aktiivitehtäviin,
mutta he päättävät ryhtyä itse omatoimisesti ratkaisemaan ongelmaa. Niin voisi
osoittaa pätevyytensä ja päästä takaisin tositoimiin ja päämajan armoihin.
Jackson Lamb -sarjan toinen osa Nukkuvat leijonat
palkittiin vuonna 2013 CWA Kultatikarilla vuoden parhaana dekkarina
Britanniassa ja sai Tanskassa parhaan käännösdekkarin palkinnon. Berliinin
muurin murtumisen jälkeen Britannian salaisen palvelun palkkalistoilta pyyhitty
Dickie Bow kohtaa yllättäen Lontoon vilinässä henkilön, jonka hän tunnistaa entiseksi
Moskovan agentiksi. Seuraavana aamuna Jackson Lamb käy selvittelemässä Bown
kuolemaan liittyviä olosuhteita. Mies on löytynyt sydänkohtaukseen menehtyneenä
bussista.
Samaan aikaan Min Harper ja Louisa Guy Slough Housesta
saavat Regent’s Parkin James Hämähäkki Webbiltä toimeksiannon. Heidän pitäisi
turvata neuvotteluihin saapuvaa venäläistä oligarkkia Arkadi Paškinia, joka haluaa hoitaa Lontoossa korkean
tason tapaamisensa kirjaimellisesti korkealla eli Needle-pilvenpiirtäjän 77.
kerroksessa. Tehtävä kuulostaa vähän epäilyttävältä, mutta seurustelun
aloittanut työpari on kipeästi rahan tarpeessa.
Dickie Bown tapauksen pengonta nostaa nopeasti pintaan
kuuman nimen kylmän sodan ajoilta: Aleksander Popov. Kyseessä on pahamaineinen
venäläisagentti, joka sittemmin osoitettiin venäläisten taitavaksi
harhautukseksi. Oliko kyse sittenkin harhautuksen harhautuksesta, eli oliko
Popov kuitenkin olemassa ja jos oli, onko hän nyt taas aktiivinen? Kuten arvata
saattaa, tapaukset liittyvät lopulta yhteen, ja loppurytinät ovat melkoisen
näyttävät.
Viimeistään Todelliset tiikerit todistaa, että vaikka
Jackson Lamb on esihenkilö suoraan helvetistä, hän kuitenkin pitää tiukan
paikan tullen omiensa puolta keinoja kaihtamatta. Hyvä niin, sillä tällä kertaa
hänen sihteerinään toimiva agentti Catherine Standish kidnapataan. Lunnasvaatimus
osoitetaan Catherinen kollegalle River Cartwrightille. Catherinen hengen voi
pelastaa toimittamalla pääministeristä laaditun taustatietokansion
sieppaajille. Harmillisesti kyseistä kansiota säilytetään MI5:n päämajan kellariarkistossa,
joten pian River on melkoisissa hankaluuksissa.
Samaan aikaan Jackson Lambin esihenkilöt Regent’s Parkissa
tuskailevat ministerin vaatimien budjettileikkausten kanssa. Ministerin ja
MI5:n päällikön mielipide on, että Slough House on syytä lakkauttaa mitä
pikimmin. Suunnitelma kuitenkin kohtaa vastoinkäymisen toisensa perään. Niistä
osa liittyy arkistoinnin uudelleenjärjestämiseen ja arkiston
uudelleensijoittamiseen, osa taas erään kyseenalaisen operaation pieleen
menemiseen. Poliittinen peli on armotonta, eivätkä toisiksi jää virkamiesten keskinäinen
kyynärpäätaktikointi ja kampittelu. Kehenkään ei vain voi luottaa, ei aina edes
itseensä.
Catherinen vapauttamiseksi tarvitaan kunnon suunnitelma,
samoin arkiston harmaiden kansioiden haltuun ottamiseksi. Seuraa tuttuun tapaan
kiivasta yllättävien käänteiden värittämä toimintaa, jossa tulee myös tappioita
ennen kuin tilanne on saatu tyydyttävästi haltuun.
En ole varsinainen vakoiluromaanien ystävä, mutta nämä
Herronin kirjat ovat kyllä riisuneet kaiken vastarintani. Herron kirjoittaa
melko laveasti ja päältä päin katsoen hidastempoisestikin, mutta tarinoiden
edetessä huomaa, miten miltei kaikki alun merkityksettömiltä tuntuneet yksityiskohdat
ovat sitten kuitenkin merkityksellisiä lopputuloksen kannalta. Juonet ovat
koukeroisia ja monihaaraisia, joten keskittymistä lukijalta edellytetään ehkä
keskimääräistä enemmänkin. Kirjat ovat hyvin brittiläisiä, mistä pidän kovasti.
Toivon vienosti, että Suomen dekkariseuran hallitus pitää
Mick Herronin tuotannon mielessään valitessaan syksyllä taas uutta ulkomaisen
dekkarikirjallisuuden kunniakirjan saajaa. Jos ei tänä vuonna niin ainakin
sitten tulevina vuosina. Sen lisäksi toivon, että Apple-TV myisi sarjansa
jollekin muulle palvelulle lähitulevaisuudessa. Katsoisin sen enemmän kuin
mielelläni.
Mick Herron: Luupäät (Slow Horses)
Suom. Ilkka Rekiaro.
CrimeTime 2021. 399 s.
Kansi Matti Vartiala.
Äänikirjan lukija Turkka Mastomäki.
Mick Herron: Nukkuvat leijonat (Dead Lions)
Suom. Ilkka Rekiaro.
CrimeTime 2021. 415 s.
Kansi Matti Vartiala.
Äänikirjan lukija Turkka Mastomäki.
Mick Herron: Todelliset tiikerit (Real Tigers)
Suom. Ilkka Rekiaro.
CrimeTime 2022. 405 s.
Kansi Matti Vartiala.
Äänikirjan lukija Turkka Mastomäki.
Kirjat arvostelukappaleita. Äänikirjat itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti