Oikeuspsykologian opiskelija Salla Kotkaa onnistaa, sillä
hän onnistuu saamaan sekä harjoittelu- että kesätyöpaikan arvostetun professori
Ruth Segren alaisuudesta tämän johtamassa Segre-säätiöstä sekä Segren tyttären
etsivätoimistosta. Onnenpotkua avittaa Sallan oma professori Arianna de Bellis,
joka on mielistynyt tunnolliseen ja huippulahjakkaaseen opiskelijaansa.
Yhteistä naisilla on myös yhteys Suomeen.
Italiaa kuohuttanut sarjamurhaaja Kihlaaja on saatu kiinni
ja tuomittu, mutta nyt Milanon seudulla riehuu toinen sarjamurhaaja, joka on
saanut nimen Harlekiini. Tekijä jahtaa lähinnä prostituoituja ja peittää
uhrinsa kasvot naamiolla. Onko Harlekiini Kihlaajan matkija, vai saako hän
peräti ohjeita esikuvaltaan? Yllätyksekseen Salla päätyy ensimmäisten työtehtäviensä
joukossa tapaamaan kammottua Kihlaaja puolustusasianajana toimivan professori Segren
apulaisena.
Samaan aikaan milanolaisia piinaa nimettömiä uhkauksia
lähettelevä tuntematon, ja joku sabotoi myös uhkauksia saavien ihmisten kadulle
pysäköityjä autoja. Sitten yksi viestejä saanut nainen murhataan kotonaan. Onko
hän Harlekiinin uhri, vai onko liikkeellä toinenkin murhaaja?
Salla painiskelee uudessa työssään, johon lisäkertoimia tuo
hänen vaikea kasvosokeutensa. Rikkaan ja ylellistä elämään viettävän Segren
perheen sisäiset suhteet ovat jännittyneet, eikä Salla tunne oloaan mukavaksi.
Onko joku perheestä tunkeutunut hänen asuntoonsakin? Miten osoittaa
pätevyytensä esihenkilöille, jotka suhtautuvat uuteen harjoittelijaan ylenkatseisesti
ja jopa vihamielisesti?
Vaalea kaunotar Salla Kotka on Vera Valan uuden Salla
Kotka -trillerisarjan nimihenkilö. Kuusiosaisen Arianna de Bellis tutkii -sarjan
päähenkilö siis vilahtaa myös Sallan elämässä, mutta ainakin tässä avausosassa Italialainen
peli Arianna jää vain muutaman kohtauksen sivuhenkilöksi, eräänlaiseksi
silmäniskuksi faneilleen.
Milanolaisen suomalaisitalialaisen nuoren Sallan kaapit
suorastaan pursuilevat erilaisia luurankoja, kuten aikanaan Ariannankin. Koska
kyse on moniosaisen sarjan aloituksesta, niitä vasta varovasti kalisutetaan. Rikosjuoni
on samaten monitasoinen, ja vaikka osa murhista täpärien käänteiden jälkeen
selvitetäänkin, jäävät pääjuonet edelleen kesken. Lukija siis koukutetaan tukevasti
odottamaan jatkoa.
Näkökulmahenkilöitä on runsaasti, ja aina välillä väläytetään
myös Harlekiinin mustia ajatuksia. Monista henkilöistä välittyy epämiellyttävän
kylmä laskelmoivuus, tai sitten heidän tilanteensa on turhauttavan alisteinen
ja avuton. Moneen kertaan Sallan käymissä keskusteluissa todetaan, että
italialaisen yhteiskunnan olematon turvaverkko korvataan tiiviillä
yhteisöllisyydellä. Jos ihmisellä ei yhteisöä ole, hän on todella heikoilla.
Toinen Sallan kautta korostuva näkemys on, ettei hänen piireissään voi kehenkään
oikeasti luottaa. Erityisen hankalaksi tämä muuttuu, kun Salla ei oikein voi luottaa
itseensäkään.
Italialaisen pelin antama kuva maailmasta on siis
kovin synkkä. Vala ei juurikaan tällä kertaa kevennä tunnelmaa Italian ihanilla
puolilla. Muutaman kerran sentään istahdetaan tuoksuvien ja herkullisten
aterioiden ääreen, mutta ne ovat poikkeuksellisia suvantokohtia. Salla on myös
erittäin työorientoitunut, eikä sydämen asioilla tai muilla ihmissuhteilla ole
oikein sijaa hänen elämässään.
Sarjamurhaajan jahtaaminen ei tietenkään ole kovin
humoristista ja kepeää puuhailua, mutta minun makuuni huolia, murheita ja
synkkiä salaisuuksia on ehkä aavistuksen turhankin runsaasti. Kertonee ehkä eniten minun pehmenemisestäni, että edelleen suosikkiteokseni Vera Valan tuotannosta on leppeä romaani Aprikoosiyöt. Toki silti seuraan mielelläni Salla Kotkan tuleviakin vaiheita.
Vera Vala: Italialainen peli
WSOY 2022. 414 s.
Kansi Ville Laihonen.
Äänikirjan lukija Anniina Piiparinen.
Ennakkokappale.
Tykkäsin myös Aprikoosiyöt-kirjasta!
VastaaPoista