”Nain häntä
vihdoin viime yönä.
---
Rakastan häntä, vihaan itseäni;
rakastan itseäni, vihaan häntä.
Tarina on pitkä ja tämä on sen loppu.”
Täällä Lounais-Suomessa mustikkasato on ollut paikoin
ällistyttävän runsas. Tunnetusti minulla lähtee mustikkametsässä käyminen
helposti lapasesta, ja on myönnettävä, että niin kävi tänäkin kesänä. Nyt on
oma ja vähän äidinkin pakastin piukassa ja aika monta äänikirjaa
mustikkamättäiden keskellä kuunneltuna.
Yksi minua metsäreissuilla viihdyttäneistä kirjoista oli
kesän mittaan kirjasomea puhuttanut yhdysvaltalainen myyntimenestysromaani Paperipalatsi.
Se on menestyneitä tv-tuotantoja vetäneen Miranda Cowley Hellerin
esikoisromaani, jota on verrattu Delia Owensin hurjan menestyneeseen Suon villiin lauluun. Facebookin kirjallisuusryhmissä mielipiteet ovat menneet
tavan mukaan iloisesti ristiin, on tykätty ja jätetty kesken ja osa on pitänyt Suon
villistä laulusta enemmän ja osa taas Paperipalatsista.
En ole pitänyt itseäni amerikkalaisten menestyslukuromaanien
ystävänä ja lukijana (kyllä, pidän sekä Suon villiä laulua että Paperipalatsia
viihdyttämään pyrkivinä ja voimakkaasti tunteisiin vetoavina lukuromaaneina,
vaikka en termistä tykkääkään). Silti huomasin viihtyväni erinomaisesti Paperipalatsin
parissa, kunhan alkuun pääsin.
Tarina vei mennessään, rakenne koukutti seuraamaan
kokonaisuuden rakentumista, juoni yllätti pariin kertaan mukavasti ja toisaalta
taas joitakin käänteitä pedattiin niin, että sain tuntea tyytyväisyyttä
osuttuani päättelyissäni oikeaan. Mukana on suurta rakkautta, hekumallisia
tuokioita, kauniita maisemia, traagisia ja inhottavia vaiheita ja rikoksiakin.
Perheiden vaietut salaisuudet pulpahtelevat pintaan aiheuttaen uusia vaiettavia
kauheuksia. Traumat siirtyvät sukupolvelta toiselle.
Viisikymppisen Ellen perhe ja ystävät ovat kokoontuneet suvun
Paperipalatsiksi kutsumalle kesäasunnolle Perämetsään eli Cape Codiin
viettämään Ellen kuolleen siskon Annan vuosittaista muistopäivää. Ellen osalta
juhlaillallinen päättyy siihen, että hän nousee pöydästä, riisuu alushousunsa
ja kätkee ne leipälaatikon taakse ruokakomerossa. Sen jälkeen hän rakastelee
ensimmäisen kerran suuren rakkautensa ja lapsuudenystävänsä Jonasin kanssa pimeässä
puutarhassa.
Aamulla Elle herää ristiriitaisiin tunteisiin. Mitä hänen
pitäisi tehdä? Mitä hänen ja Jonasin pitäisi tehdä? He ovat kumpikin tahoillaan
naimisissa. Elle rakastaa syvästi miestään Peteriä, joka vaikuttaa täydelliseltä
aviomieheltä ja isältä. Heillä on kolme lasta, joiden vakaan lapsuuden ja
nuoruuden eteen Elle on valmis tekemään mitä tahansa. Mutta hän rakastaa
Jonasta. Vai rakastaako? Ellellä on vuorokausi aikaa tehdä elämänsä tärkein
päätös.
Krapulaisen ja helteisen sunnuntain kulkua seurataan läpi
romaanin, ja lopulta ollaan seuraavan aamun sarastuksen ensi hetkillä, kun Elle
tekee ratkaisunsa. Jostain syystä lopusta on käyty kiivaitakin keskusteluja,
koska osalle lukijoista on ilmeisesti epäselvää, mitä Elle päätti. Minusta
siinä ei ollut mitään kryptistä, mutta luonnollisesti jokainen lukija tekee
omat tulkintansa.
Mutta ennen kuin on päästy loppuratkaisuun, Elle kertoo kaiken,
mikä on nykyhetken takana. Miksi hän ja Jonas ovat aikanaan joutuneet toisistaan
erilleen? Mikä on muuttunut juuri nyt niin, että he ovat päätyneet
rakastelemaan pimeään? Tarina on monipolvinen ja alkaa jo Ellen isoäidistä ja
tämän karuista kokemuksista. Suvun naiset ovat kokeneet rankkoja asioita
sukupolvesta toiseen. Vaikeuksiin ja traumoihin on suhtauduttu vaihtelevasti, mutta
kuten sanottu, puhuttu niistä ei ole. Haavat on nuoltu salaa ja arvet kannettu
ylpeästi, mutta perheet ja läheiset ovat maksaneet myös kovaa hintaa.
Rakkausteemaa on helppo pitää banaalina. Cowley Heller ei
kuitenkaan kirjoita imelästi tai hempeästi, vaikka Elle sydäntään ja sen oikkuja
joutuu ruotimaankin. Ellen ja Jonasin menneisyydestä löytyvät tapahtumat
karistavat romaanista ruusunpunan ja paljastavat katkeran verenkarvaisuuden. Suuren
rakkauden ja intohimon lisäksi teemoina ovat ainakin ystävyys ja syyllisyys.
Minua koskettivat erityisesti uusperheiden teinit, joita kukaan ei halunnut.
Millaisen jäljen hylkääminen jättääkään lapseen?
Miranda Cowley Heller: Paperipalatsi (The Paper Palace)
Suom. Tuulia Tipa.
Tammi 2022. 403 s.
Äänikirjan lukija Krista Kosonen.
Ennakkokappale. Äänikirja itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
En välttämättä tartu tähän, jos siinä tosiaan on jotain samaa kuin Suon villissä laulussa. Se ei nimittäin tehnyt millään tavalla vaikutusta. Muutenkin usein saa pettyä näihin bestsellereihin.
VastaaPoistaPidin tosi paljon tästä kirjasta.
VastaaPoistaMä en ymmärtänyt, mikä se loppuratkaisu nyt oli?
VastaaPoistaSamoin
PoistaIhan hyvä kirja oikeastaan aika metka, ihmetytti vain se, että yhtenään pissatti ja käytiin pissalla.
VastaaPoista