Pentti Kirstilä sai toisen (!) Vuoden johtolanka
-palkinnon vuonna 1993 psykologisesta rikosromaanistaan Imelda.
Palkintoraati, johon kuuluivat Leena Lehtolainen, Jukka Parkkinen ja Kimmo
Rantanen, perusteli valintaa näin:
”Pentti Kirstilän jännitysromaani Imelda ansaitsee Vuoden
johtolanka -palkinnon 1993 erityisesti kirjailijalle jo aiemmin ominaisen
rakenteellisen taidokkuutensa sekä kunnianhimoisten kirjallisten lähtökohtiensa
takia. Romaanin kerrosmainen rakenne pitää lukijan tiiviissä otteessaan tarinan
loppuun asti ja taidokkaasti pohjustettu loppuyllätys pakottaa lukijan
palaamaan tarinaan uudelleen.
Käyttämällä päällekkäisten ja keskenään ristiriitaisten
kertomusten ohella epäluotettavaa ja epäkompetenttia kertojaa Kirstilä haastaa
lukijansa otteluun, joka hankaluudestaan huolimatta toimii perinteisen dekkarin
säännöillä.”
En innostunut Kirstilän vuoden 1987 Johtolangan napanneesta Sinivalkoisista jäähyväisistä, enkä lämmennyt oikein Imeldallekaan. Tunnistan
siitä kaikki palkintoraadin mainitsemat ominaisuudet, mutta kolmekymmentä
vuotta ovat tehneet kyllä tehtävänsä tämän teoksen suhteen. Rakenteellinen
taidokkuus tuntuu nykylukijasta lähinnä kikkailulta ja kunnianhimoiset
kirjalliset lähtökohdat tekotaiteellisuudelta tai vähintäänkin tekemällä
tehdyltä erikoisuuden tavoittelulta.
Juoni on toki kimurantti, mutta niin epäuskottava, että
lukija pyörittelee pöyristyneen ällistyneenä silmiään kerran jos toisenkin. Jää
ainakin minulle arvoitukseksi, mikä epäuskottavuuksista on tarkoituksellista
lukijan harhauttamista (tai ’kunnianhimoista kirjallista lähtökohtaa’), mikä
vain ylipäätään laiskaa oikaisemista. Realismiin ei liene pyrittykään, mutta
ihan kummalliset ratkaisut lähinnä etäännyttävät lukijaa, joka kaipailee
’perinteisiä dekkarin sääntöjä’.
Imeldan minäkertoja on helsinkiläinen freelancetoimittaja
ja kirjailija, jonka nimeä ei mainita. Miehellä on parikymppinen tytär Sari,
jota mies kutsuu mielessään nimellä Elektra. Sari opiskelee yliopistolla ja
toimii isänsä tutkimusassistenttina. He myös asuvat yhdessä. Mies on eronnut.
Mies saa yllättävän työtarjouksen, kun yksi Suomen
rikkaimmista miehistä haluaa hänen kirjoittavan tositapahtumiin perustuvan
romaanin. Kenenkään ei kuitenkaan pidä koskaan saada tietää, kenen elämään ja
tekoihin romaani perustuu. Kirjailija antaa asiakkaalleen pseudonyymin Jens
Marttiira.
Monikerroksisuudessa ja epäluotettavuudessa on siis kyse
ainakin tästä, eli Jens Marttiira kertoo oman ja Imeldan tarinan kirjailijalle,
joka on huomaavinaan kertomuksessa aukkoja ja epäloogisuuksia, joita ei pysty
todistamaan. Lukija taas on minäkertojan varassa, eli romaanin kirjailija
kertoo lukijalle vain sen, minkä haluaa. Loppuyllätyskin on, mutta jos lukija
on kaikesta huolimatta ollut hereillä, häntä on kyllä varoitettu.
Romaanin nimihenkilö Imelda on madeiralainen tarjoilija,
johon Jens on rakastunut kaksikymmentä vuotta aikaisemmin eli 1970-luvun alussa.
Hän on pyytänyt Imeldaa postittamaan hänelle postikortin puolen vuoden välein.
Muuten he eivät ole olleet tekemisissä toistensa kanssa paria poikkeusta lukuun
ottamatta.
Romaanin alkupuolisko on armottoman pitkäveteistä pohjustuksen
pohjustusta. Vasta kun Jens paljastaa kirjailijalle mahdollisesti tekemänsä
murhan, alkaa vähitellen syntyä jännitettä. Kun kirjailija sitten lopulta tapaa
Imeldan ihka elävänä, tapahtumat varsinaisesti käynnistyvät. Jännitystä tai
imua Kirstilä ei kuitenkaan ole tässäkään vaiheessa lähtenyt kehittelemään,
vaan tietty lakonisuus, raskassoutuisuus ja väsyttävä ironisuus jatkuu loppuun
asti.
Oma osuutensa on silläkin, että tässä teoksessa ei ole
ainuttakaan henkilöä, jota voisi pitää edes hitusen mukavana saati
miellyttävänä. Epämiellyttävien henkilöiden kanssa ei lopulta ole kovin
viihdyttävää viettää aikaansa. Jens Marttiira on rikas k***pää, Imelda ahne ja
kylmä naispaholainen, joka viettelee ja manipuloi ulkonäöllään miehen kuin
miehen pauloihinsa, eikä minäkertojakirjailija ole juurikaan miellyttävämpi
persoonallisuus. Hänellä on muun muassa rankka alemmuuskompleksi ja
raiskausfantasioita, eikä hän häikäile kokeeksi myrkyttää naapurin koiraa, jos
siitä on apua totuuden selvittämisessä erään väitetyn myrkkypurkin suhteen.
Mielenkiintoisinta oli tämän teoksen parissa sukeltaa
nostalgiseen lähihistoriaan. Kirjailija työskentelee jo tietokoneen avulla
työstäessään tekstejään, mutta verkkoon laitetta ei vielä ole kytketty. ”Elektralla
oli oma tietokone, jolla hän teki yliopistollisia juttujaan, piti yhteyttä
ystäviinsä jonkin ihme elektronisen postin välityksellä….” Taskukokoisia matkapuhelimia ei vielä ole
käytössä, ja tv-kanaviakin on vasta muutama.
Kuten etukäteen uumoilinkin, suhteeni Pentti Kirstilän
tuotantoon ei muuttunut ainakaan positiivisemmaksi Imeldan lukemisella.
Myönnän kyllä auliisti, että ennakkoasenteeni varmasti vaikutti itse
lukukokemukseenkin. Samoin myönnän, että en todennäköisesti osannut lukea
teosta sen ansaitsemalla tavalla ja että siitä lausumani kitkeryydet ovat ainakin
osin epäoikeutettuja. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, haluan kuvata rehellisesti
omaa lukukokemustani. Näin olen tässäkin tapauksessa tehnyt. Olen samalla
iloinen, että Kirstilä ei ole saanut enemmän Johtolanka-palkintoja.
Pentti Kirstilä: Imelda
WSOY 1992. 233 s.
Lainattu kirjastosta.
Vuoden johtolanka -palkitut dekkarit:
(Linkki vie omaan blogijuttuuni teoksesta.)
2024: Kale Puonti: Fadi
2023: Virpi Hämeen-Anttila: Vapauden vahdit
2022: Niko Rantsi: Kuka viereesi jää
2021: Jyrki Erra: Lyijyvalkoinen
2020: ArttuTuominen: Verivelka
2019: Eva Frantz: Kahdeksas neito
2018: Timo Saarto: Kuoleman kuukausi
2017: Mikko Porvali: Veri ei vaikene
2016: Pauliina Susi: Takaikkuna
2015: Kati Hiekkapelto: Suojattomat
2014: Timo Sandberg: Mustamäki
2013: Reijo Mäki: Sheriffi
2012: Pekka Hiltunen: Vilpittömästi sinun
2011: Antti Tuomainen: Parantaja
2010: Marko Leino: Ansa
2009: Jarkko Sipilä: Seinää vasten
2008: Marko Kilpi: Jäätyneitä ruusuja
2007: Tapani Bagge: Musta taivas
2006: Matti Rönkä: Ystävät kaukana
2005: Tuula-Liina Varis: Vaimoni
2004: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja pahan pappi
2003: Taavi Soininvaara: Koston komissio
2002: Seppo Jokinen: Hukan enkelit
2000: Jari Tervo: Minun sukuni tarina
1999: Ilkka Remes: Karjalan lunnaat
1997: Leena Lehtolainen: Luminainen
1996: Hannu Vuorio: Nyman
1994: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden nälkä
1993: Pentti Kirstilä: Imelda
1992: Markku Ropponen: Kuolemanuni
1990: Harri Nykänen: Takapiru
1988: Paul-Erik Haataja: Häkkilinnut
1987: Pentti Kirstilä: Sinivalkoiset jäähyväiset
1986: Sulevi Manner (Juha Numminen ja Eero J. Tikka): Susi
1985: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja heimolaiset
Pentti Kirstilän dekkarit ovat älykkäitä, viipyileviä ja taiteellisiakin.
VastaaPoista