Luin Johanna Hasun esikoisromaanin Roihu
miltei tuoreeltaan pari vuotta sitten ja vaikutuin psykologisen trillerin poikkeuksellisesta
rakenteesta, näkökulmasta ja jännitteestä. Vaikutuksen Roihu teki
muihinkin, sillä se oli yksi Tiiliskivi-palkintoehdokkaista vuonna 2021.
Hasu on koulutukseltaan musiikkipedagogi ja filosofian
tohtori. Hänen väitöskirjansa käsittelee oppimisen vaikeuksia pianonsoiton opiskelussa.
Esikoisromaanissa musiikin syvä tuntemus ei muistaakseni juurikaan noussut
esiin, mutta Hasun toinen romaani Ei hyvä hylätyn suorastaan pursuaa
musiikkia!
Jo romaanin nimi on suora lainaus Eino Leinon runosta
Tuijotin tulehen kauvan, jonka Toivo Kuula sävelsi lahjaksi silloiselle
morsiamelleen ja tulevalle vaimolleen Almalle. Kyseisellä teoksella on
merkittävä roolinsa romaanin päähenkilön Aamoksen ja tämän ystävän ja
työtoverin Jürgenin vaiheissa. Hasu on myös nimennyt romaanin luvut runon
säkeillä niiden alkuperäisessä järjestyksessä.
Romaani alkaa kohtauksella vuonna 2017. Parikymmentä vuotta
tiiviisti duona työskennelleet Aamos, pianisti, ja Jürgen, tähtitenori, pitävät
jäähyväiskonserttinsa Ritarihuoneella. On aika lähteä eri suuntiin. Jürgen on
muuttamassa ilmeisesti pysyvästi Yhdysvaltoihin, joten miesten yhteinen koti
Berliinissä hajoaa.
Kaikki näyttää ulospäin siistiltä ja korrektilta, mutta Aamoksen
sisällä kuohuu. Jürgen on heivannut hänet laidan yli, koska hän ei ole
tarpeeksi hyvä pianisti. Laulajan ura vaatii eteenpäin menoa, eikä se Aamoksen
kanssa onnistu. Aamos tietää olevansa hyvä, muttei tarpeeksi hyvä. Edessä on
hyppy tuntemattomaan, ilmeisesti täysin tyhjän päälle. Työttömänä pianistina
hän joutuu luopumaan Helsingin vuokra-asunnostaan ja muuttamaan maalle
isovanhempiensa tyhjäksi jääneeseen taloon.
Palataan ajassa taaksepäin 1970-luvun lopulle, kun kymmenvuotiaat
Aamos ja Jürgen kohtaavat maalla ja ystävystyvät. Aamos on jo käynyt pitkään
soittotunneilla ja Jürgen käy jo Saksassa Tuomaskoulua, jossa koulitaan
laulajienalkuja. Poikien ystävyys kestää pitkät tauot, sillä he käyvät ahkeraa
kirjeenvaihtoa. Samalla Aamos oppii saksaa ja Jürgen saa vahvistusta toisen
äidinkielensä käyttöön. Kesäisin he tapaavat, vuodesta toiseen.
Vähitellen poikien ja aikanaan nuorten miesten väleihin
alkaa tulla myös tummia kerroksia. Kilpailuhenkisinä he kumpikin tuntevat
alemmuutta, jonka yrittävät visusti salata toisiltaan. Kohtalokkaaksi kilpahenkisyys
on koitua, kun Jürgen päättää voittaa pelkonsa avovedessä uimista kohtaan.
Vähitellen mukaan tulee yhä enemmän myös musiikki ja
yhteinen tekeminen sen parissa. Miehet päätyvät asumaan Berliiniin Jürgenin
isän omistamaan hulppeaan asuntoon ja työskentelemään yhdessä. Odotin, että miesten
välille kehkeytyisi myös eroottisromanttinen suhde, mutta sellaisesta ei ole
kyse.
Vähän yllättäen noin kolmanneksen kohdalla romaaniin aukeaa
myös uusi taso, kun mukaan tulevat Toivo ja Alma Kuula. Saksassa Aamos innostuu
tutkimaan Toivo Kuulan teoksia ja historiaa, ja tarinan lomaan alkaa tulla välähdyksiä
1900-luvun alusta. Niissä näkökulma on Alman. Tarinat huipentuvat rinnatusten
ja traagisesti vuosiin 1918 ja 2018.
Hasu kuvaa musiikkimaailmaa armottomaksi taistelukentäksi,
jossa nokkimisjärjestys testataan kerta toisensa jälkeen uudelleen. Milloinkaan
ei voi olla tyytyväinen saavutuksiinsa, sillä aina voi kaiken tehdä paremmin,
perusteellisemmin, puhtaammin, syvemmin. Kilpailu on ankaraa, eikä huipulla ole
tilaa kuin harvoille. Uhraukset taiteen ja uran takia ovat valtavia, eikä
mikään tosiaan riitä. Kaikki keinot tuntuvat myös olevan sallittuja.
Pidin kovasti Hasun syväluotaavasta otteesta henkilöihinsä,
erityisesti Aamokseen ja Jürgeniinkin. Todelliset motiivit paljastuvat, vaikka
kumpikaan ei haluaisi katsoa sisimpäänsä. Näky ei nimittäin ole kovin ylentävä.
Loppuratkaisu onnistui vielä yllättämään lukijan.
Pidän myös ideasta kuljettaa historian tasoa päätarinan rinnalla,
joskin tällä kertaa Kuulan pariskunnan tarina tuntui antavan lopulta melko vähän
lisäsyvyyttä Aamoksen ja Jürgenin tarinaan. Sen sijaan lisäsin kyllä lukulistaani
Juhani Koiviston Toivo ja Alma Kuulaa käsittelevät tietoteokset.
Pariskunnan mielenkiintoisessa ja dramaattisessa tarinassa olisi eväät ihan
omaksi biofiktiiviseksi romaaniksikin.
Johanna Hasu: Ei hyvä hylätyn
Reuna 2023. 215 s.
Kansi Nunnu Halmetoja.
Arvostelukappale.
Tässä on tosi kiintoisa idea!
VastaaPoista