En muista kuulleeni gladiatrixeista eli naisgladiaattoreista
ennen kuin luin Jukka M. Heikkilän historiallisen romaanin Puumiekka.
Ilmeisesti gladiatrixeja on ollut aikanaan olemassa ja he ovat
esiintyneet gladiaattorinäytöksissä Heikkilän kuvaamana aikana eli ainakin keisari
Domitianuksen hallitessa Roomaa vuosina 81-96 jaa.
Domitianus hallitsi valtakuntaansa häikäilemättömän
itsevaltaisesti, ja hänen hallituskauttaan leimasivat silmitön tyrannia ja
pohjaton ahneus. Tähän pohjavirtaukseen Puumiekan juoni vahvasti nojaa.
Romaanin nimi tulee puumiekasta, jonka gladiaattori saattoi
lunastaa selviydyttyään kymmenestä ottelusta areenalla. Se oli eräänlainen symbolinen
todiste tehdystä työstä ja ansaitusta vapaudesta ja armahduksesta. Ennen gladiaattoripalvelusta
tehdyt rikokset oli siis sovitettu. Puumiekkaa käytettiin myös gladiaattoreiden
koulutuksessa harjoitusaseena. Varsinaiset teroitetut metallista valmistetut
aseet olivat käytössä vain aidoissa ottelutilanteissa areenalla.
Puumiekka alkaa brutaalilla kohtauksella, jossa
senaattori Juniuksen perheen rauhallinen ilta päättyy, kun Domitianuksen pretoriaanit
tunkeutuvat senaattorin kotiin ja kertovat, että tämä on tuomittu vehkeilystä
hallitsijaa vastaan. Junius ja hänen vaimonsa murhataan epäröimättä ja perheen
tytär Junia joukkoraiskataan, julistetaan henkipatoksi ja viskataan lopuksi
alastomana kadulle. Hänen auttamisensa merkitsisi auttajalle kuolemantuomiota.
Julmasti pahoinpidelty ja häväisty Junia onnistuu
hankkiutumaan jumalatar Vestan palvojien talon portille. Toisiksi vanhin
kuudesta Vestan neitsyeestä, Helvidia, on Junialle etäistä sukua, ja hän toivoo
Helvidian voivan auttaa. Vastaanotto ei ole sydämellinen, sillä keisarin ote on
tiukka myös Vestan talon asukkaista. Talossa kuitenkin piileskelee jo
entuudestaan toinen saman kohtalon kokenut tyttö Mettia.
Lyhyen toipumisjakson jälkeen Helvidia toimittaa tytöt ainoaan
keksimäänsä paikkaan eli gladiaattorikoulutukseen Flaviusten areenalle, jonka
lanista Rufuksen hän tuntee. Suunnitelma ei ole aivan pyyteetön, sillä Helvida
toivoo edes toisen tytöistä jäävän henkiin ja lunastavan puumiekkansa. Sen
jälkeen tämä voisi auttaa Helvidiaa, joka aikoo jäädä kolmekymmentä vuotta
palveltuaan eläkkeelle vestaalin tehtävästä. Luvattu eläkesumma on mieletön
omaisuus, eikä aie ole lainkaan vaaraton.
Seuraa pitkä jakso, jossa kuvataan yksityiskohtaisesti
gladiatrixien koulutusta ja ankaraa elämää hierarkkisessa yhteisössä. Selviää
muun muassa, mitä alun perin tarkoitettiin sanonnalla takapuolen nuolemisesta. Kamppailu
elämästä ja kuolemasta on naisten arkea, ja lohtua he saavat vain toisistaan.
Kun naiset ovat valmiita ensimmäisiin otteluihinsa, he saavat maistaa huumetta,
jota yleisön edessä esiintyminen selvästikin monelle on.
Puumiekka on Jukka M. Heikkilän kahdestoista antiikin
aikaan sijoittuva historiallinen romaani. Sen parasta antia on tarkka ajankuva mielenkiintoisine
yksityiskohtineen. Gladiaattorien koulutus ja areenalla käydyt kamppailut on
kuvattu elävästi, ja lukija tempautuu vauhdikkaiden kohtausten imuun.
Puumiekan on kustantanut pieni Nysalor-kustannus.
Vaikka Heikkilä on jo todellinen konkari historiallisten romaanien saralla,
olisin silti toivonut viimeiselle editointikierrokselle aavistuksen lisää terävyyttä.
Muutamissa kohdissa on jonkin verran toisteisuutta, ja vaikka en todellakaan odota
historialliselta romaanilta arkaaista kieltä, jotkut tekstiin livahtaneet tämän
päivän ilmaisut pistävät paikoin silmään, kuten ”teitä ei täällä käytetä
seksuaalisesti hyväksi”. Kansikuvaakin olisin kenties vielä hieman harkinnut!
Juonenrakentelu ja henkilökuvaus eivät ole Puumiekan vahvimpia
puolia. Juoni on yksioikoinen, eivätkä edes päähenkilöt Junia ja Mettia alias
Amatsonia ja Akhillea saa juurikaan lihaa luidensa ylle. Yrityksestä huolimatta
he jäävät kovin yksiulotteisiksi roolihahmoiksi, kuten Helvidiakin. Annan silti
pisteitä runsaasta naisnäkökulmasta, johon romaanissa on panostettu.
Teos on rakenteeltaan suoraviivainen ja konstailematon. Diktatuurissa
elämisen riskit käyvät tarinassa selvästi ilmi. Kun mikään laki ei suojaa
ketään, ovat seuraukset karut. Kuka tahansa voi löytää itsensä minä hetkenä
hyvänsä pennittömänä katuojasta, jollei sitten vatsa auki viillettynä ruumiina.
Heikoimmassa asemassa ovat aina naiset, joiden kunnian vieminen
eli raiskaaminen on tekijöilleen pelkkää huvia mutta uhreille täydellinen
perikato ja umpikuja. Raiskattu nainen on yhtä kuin huora, eikä siitä leimasta
voi mitenkään pyristellä irti. Valitettavan helppoa on vetää
yhtäläisyysmerkkejä näistä asetelmista myös nykyajan olosuhteisiin maailmalla.
Jukka M. Heikkilä: Puumiekka
Nysalor 2022. 222 s.
Kansi Jukka M. Heikkilä ja Henna Sakkara-Döring.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti