Pyrkimys trendikkyyteen ja toisaalta vanhojen
temppujen kierrättäminen vaivaakin Merkittyä alusta loppuun.
Se on turboahdettu ajankohtaisilla yhteiskunnallisilla
aiheilla ja meemiviittauksilla, nordic noirin ja menestyssuoratoistosarjojen
aineksilla sekä kulturellimpien piirien kulttuurituoteviitteillä. ---
Kaikki Merkityn ainekset on laskelmoitu
menestystrilleriin ja tv-sarjaan tähdäten. Mutta mitä merkitystä tällä kaikella
oli – siis kirjamuodossa?
HS / Taika Dahlbom 7.9.2024
Huoli siis pois: Merkitty on taas hieman
erilainen Seeckin dekkari ja sellaisena laatutyötä. Enemmänkin: suoranainen
taidonnäyte siitä, miten moneen kertaa käsiteltyyn kuvioon voi puhaltaa uutta
henkeä ja nostattaa jännitystä älyllä, ei brutaalilla väkivallalla. ---
Hän on rakentanut jännäristään shakkia jäljittelevän pelin, jonka avautuminen
tuottaa suurta nautintoa. Mikä mielikuvitus, mikä shakin yksityiskohtien
tuntemus, mikä kertojan taito.
KU / Kai Hirvasnoro 6.9.2024
Kriitikot Taika Dahlbom ja Kai Hirvasnoro eivät oikeastaan
voisi olla enempää eri mieltä Max Seeckin uuden dekkarisarjan
avausosasta Merkitty. Olen tuntenut sekä Taikan että Kain jo vuosien
ajan ja seuraillut kummankin kritiikkejä. Aika usein oma makuni osuu yksiin
heidän kanssaan, mutta poikkeuksiakin on matkan varrella ollut, tietysti.
Jokainen kokee lukemansa kirjan omalla tavallaan. Se nyt ainakin tulee tästä Merkitty-tapauksesta
selväksi!
Oma mielipiteeni asettuu jonnekin välimaastoon, enemmän
positiivisen kannalle kuitenkin. En tosin pidä Merkittyä varsinaisena
kirjallisen nerouden huipentumana, mutta se täytti sille asettamani tehtävän
ihan mainiosti. Se oli nimittäin matkalukemisenani taannoisella perheemme
ulkomaanmatkalla, ja sain sen jokseenkin vaivatta luettua lentojen aikana,
yhteensä noin kuudessa tunnissa. Merkitty on sujuvalukuinen ja varsin
viihdyttävä paketti.
Kovin kummoista muistijälkeä se ei jättänyt, sillä ennen
tämän jutun kirjoittamista minun oli pikaselattava kirja vielä läpi, jotta sain
palautettua mieleeni tärkeimmät henkilöt ja keskeisimmät juonenkäänteet.
Toisaalta tämäntapaisen jännitysviihteen ei liene tarkoituskaan olla
mieleenpainuva taide-elämys, joten en pidä tätä moitittavana asiana.
Olen lukenut tai kuunnellut kaikki Max Seeckin aiemmat
teokset eli sekä Daniel Kuisma – että Jessica Laine -sarjat. Esikoisromaani Hammurabin
enkelit sai Suomen dekkariseuran Esikoisdekkari-kunniakirjan vuonna
2017, jolloin olimme Kai Hirvasnoron kanssa jakamassa kyseistä palkintoa.
Merkitty siis aloittaa uuden Milo Perho -sarjan,
mutta ei minusta ole kovin ratkaisevalla tavalla erilainen kuin Seeckin aiemmat
teokset. Trillerimäisyyttä sekoitettuna dekkarimenoon on ollut mukana koko ajan
painotuksen vaihdellessa kirjasta toiseen, samoin tiukkatahtista toimintaa
yhdistettynä psykologisiin elementteihin, joilla luodaan pelon ja jännityksen
tunnetta tarinaan.
Päähenkilö Milo Perho on toiminut aiemmin suojelupoliisin
ulkomaantiedustelutehtävissä, mutta on jostain syystä jättänyt työpaikkansa.
Nykyään hän pitää pientä taidegalleriaa asuintalonsa katutasossa Töölössä,
mutta varsinaisesti hän ansaitsee leipänsä tekemällä freelancerina profilointia
poliisille.
Milo on vähän arvoituksellinen hahmo, jonka menneisyydestä
Seeck paljastaa muutamia hätkähdyttäviä täkyjä tässä aloitusosassa. Isä on
aikanaan tehnyt itsemurhan, ja äiti oikeuslääketieteen professori Liisa Markoff
on avioitunut uudelleen. Salaperäisellä isäpuoli Stanislav Markoffilla on ollut
suuri merkitys Milon elämässä niin hyvässä kuin varsinkin pahassa. Nykyhetkessä
välit sekä äitiin että isäpuoleen ovat vähintäänkin jäiset, mutta selvitettävä (sarja)murha
pakottaa Milon olemaan yhteydessä kumpaankin.
Milon oma parisuhde on kriisissä, sillä toivottua lasta
perheeseen ei ole kuulunut. On käynyt ilmi, että Milo on ’syyllinen’ parin
lapsettomuuteen. Uutinen on ollut niin musertava, että se on vienyt mennessään miehen
kyvyt kyseisellä elämänalueella. Ällistyttävää kyllä pariskunta on päätynyt
ratkaisuun, jossa he etsivät Tinderistä sopivia nuoria miehiä tyydyttämään Ronja-vaimon
seksuaaliset tarpeet. Milo osallistuu aktiin katselijana. Mikäpä siinä, näinkin
voi toimia, mutta arvoitukseksi jää, miksi. Kannattaisi ehkä kysäistä pari
vinkkiä vaikkapa joltakin naisparilta, jos oma mielikuvitus ei riitä seksiin
ilman erektiota?
Mutta varsinaiseen asiaan eli shakkimurhiin. Marraskuisena
iltana Seurasaaren rannasta löytyy ruumis, kuten takakansitekstikin auliisti
kertoo. Nuoren naisen ruumis on ensin maalattu kauttaaltaan valkoiseksi, sitten
kääritty muoviin ja asetettu näytteille, jotta se varmasti löytyy. Huumattu
nainen on kuristettu kuoliaaksi ja sen jälkeen hänen kurkkuunsa on tungettu shakkinappula
musta ratsu. Selvästikin murhaaja haluaa kertoa jotakin.
Johtolangat ovat vähissä, mutta onnekas sattuma auttaa
poliisin pääsemään jäljille. Lisäksi käy pian ilmi, että murhaajalla on jokin kytkös
tutkintaryhmää vetävään rikosylikomisario Kalle Åvistiin. Hän tuntuu myös haastavan
erityisesti Milon kanssaan Helsingin kartalla käytävään murhapeliin, jossa
tulee vielä uusiakin uhreja. Mutta miksi ihmeessä murhat pitää tehdä niin
monimutkaisesti ja näyttävästi, suorastaan provosoivasti?
Tutkintaryhmän jäsenistä tärkeimmäksi nousee rikoskomisario
Minka Laine, joka tekee yhteistyötä Milon kanssa. Ihan kaikki poliisit eivät katso
Milon osuutta tutkinnassa hyvällä, mutta Åvist on palkannut hänet välittömästi
ensimmäisen uhrin löytymisen jälkeen.
Kyseessä on, kuten jo pariin otteeseen on todettu, uuden
sarjan aloitus. Mukana jatkossa ovat todennäköisesti ainakin Milo ja Minka, varmaan
myös monet muut poliisin tutkintaryhmästä. Veikkaan lisäksi, että Milon isäpuolella
tulee olemaan osuutensa myös tulevissa kirjoissa.
Kuten Taika Dahlbomkin arviossaan toteaa, syyllinen
paljastuu vähänkin tarkkaavaiselle lukijalle todella hyvissä ajoin. Sen sijaan
motiivin arvuutteluun ei lukija juurikaan saa eväitä, ja murhaaja pääsee
varsinaisesti ääneen kertomaan tarinansa vasta aivan lopussa. Tunnustan, että
kaiken näyttävän lavastusuurastuksen ja show’n jälkeen motiivi osoittautuu
pienoiseksi lässähdykseksi. Shakkipakkomiellekin jää aika ohuesti perustelluksi,
mutta tuo se toki näyttävyyttä tarinaan.
Merkitty on otettu innostuneesti vastaan. Suomessa
sitä myytiin viikon sisällä ilmestymisestä eri formaateissa yhteensä yli 20 000
kappaletta (eli ihan hurjasti!) ja se oli ilmestymiskuukautensa syyskuun myydyin kirja. ”Kirjan käännösoikeudet on myyty jo ennen sen ilmestymistä
lukuisiin maihin, ja lisäksi siitä on suunnitteilla tv-sarja”, tietää
kustantamo kertoa teoksen esittelyssä. Suomalainen viihdekirjailija voi
menestyä myös ulkomailla, se ainakin on vahvasti todistettu. Hyvä niin!
Max Seeck: Merkitty
Tammi 2024. 400 s.
Ennakkokappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti